Max Verstappen heeft de vijfde tijd gereden in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Duitsland. Hij bleef zijn teamgenoot voor, maar moest beide Mercedessen en Ferrari’s voor zich dulden.

Max Verstappen zorgt bij zijn eerste serieuze run voor vuurwerk. Niet per se vanwege snelle tijden, maar door de bodemplaat die continu op het asfalt slaat. Verstappen merkt het zelf ook op en spreekt over de boordradio van een ‘wild ritje’.

Nadat Red Bull de rijhoogte van de bolide van Verstappen heeft aangepast, gaat hij op de zachte compound van Pirelli weer de baan op. Daarmee meldt hij zich op de zevende plaats, op 1,3 seconden van de op dat moment snelste man, Nico Rosberg. Verstappen klaagt gedurende diezelfde run over zijn achterbanden die veel te snel slijten naar de zin van de Nederlander, al blijft hij er zijn tijd wel voortdurend mee verbeteren.

Max Verstappen blijft vervolgens een twintigtal minuten binnen staan, voordat ook hij net als de meeste anderen op de superzachte band naar buiten gaat. Hij bouwt die run rustig op, neemt ruim de tijd om zijn banden op de juiste temperatuur te brengen, maar verbetert zich vervolgens naar de vierde tijd, voorbij aan teamgenoot Daniel Ricciardo. De marge tussen het tweetal bedraagt een dikke tiende.

In het laatste kwartier van de training gaat Verstappen nog een keer naar buiten op hetzelfde setje supersofts. Tijden worden daarmee vanzelfsprekend niet meer verbeterd. P4 is inmiddels P5 geworden dankzij de fractioneel snellere Kimi Räikkönen.