Net als met de motor moet een coureur vier races met dezelfde versnellingsbak rijden om zo kosten te besparen. Toch is de FIA nog niet helemaal tevreden. Teams nemen er te veel mee naar een race.Daarom is de FIA van plan om de regels op het gebied van de longlife-versnellingsbak aan te passen. De nieuwe regels kunnen al vanaf de race in Monaco gelden, als de World Motor Sport Council (WMSC) ermee instemt.

Dit meldt onze Engelse medewerker Adam Cooper. Hij baseert zich op een vergadering tussen alle teambazen en de FIA afgelopen weekend in Turkije waarbij dit zou zijn besloten.

Vanaf dit seizoen moeten teams dezelfde versnellingsbak vier Grand Prix-weekends lang gebruiken, waarbij een weekend bestaat uit de zaterdag en zondag. Moet er toch een bak gewisseld worden, dan verliest de betreffende coureur vijf startplekken.

Tegen de wil van de FIA heeft deze regel ertoe geleid dat de teams alleen maar meer versnellingsbakken meenemen naar een race. De topteams wel zeven in totaal. Twee plus een reserve voor de vrijdag (meestal reeds gebruikte), de twee in de cyclus en twee compleet nieuwe.

Daar komt nog bij dat de versnellingsbak meestal met de ophanging en ander toebehoren en al wordt opgebouwd. Dat is duur. Om over de reiskosten nog maar te zwijgen. Daarom kwamen de verschillende partijen in Istanbul bij elkaar om hier over te spreken.

Het resultaat is een kleine aanpassing in de regelgeving. Als een coureur van versnellingsbak moet wisselen, dan mag hij zelf kiezen met welke hij het weekend uitrijdt. De nieuwe cyclus van vier races geldt dan pas vanaf de volgende race. Wel verliest de coureur gewoon vijf startplaatsen.

Consequentie van deze verandering is dat de teams geen compleet nieuwe versnellingsbakken meer meenemen die waarschijnlijk toch niet worden ingezet. Gevolg is dat er geen zeven, maar vijf bakken meegenomen hoeven te worden.

AC/KVN