Max Verstappen vindt het nog altijd onterecht dat hij in de Grand Prix van Mexico een tijdstraf kreeg voor het afsnijden van de eerste bochtencombinatie, maar heeft het incident inmiddels achter zich gelaten. “Je verandert er toch niets meer aan.”

Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Brazilië kan hij er echter niet omheen. Sebastian Vettel, die zich gedupeerd voelde doordat Verstappen zijn positie niet afstond, zat gebroederlijk, maar toch ook enigszins ongemakkelijk, naast hem.

“We hadden elkaar dinsdag al over de telefoon gesproken”, verklaart Verstappen. “Dat was een heel goed gesprek. In het Engels, zodat we ons allebei moesten aanpassen. Het heeft ook geen zin om te schelden of je druk te blijven maken om één race. Zeker niet als je al vier keer wereldkampioen bent geworden, lijkt me. Het was gewoon een kwestie van miscommunicatie. Ferrari gaf hem verkeerde informatie door, dat ik hem voorbij moest laten, terwijl ik de opdracht had gekregen om mijn positie vast te houden tot het onderzoek was afgerond.”

Vettel ging over de boordradio flink tekeer, ook tegen wedstrijdleider Charlie Whiting, maar Verstappen vindt niet dat hij daarmee de sport in diskrediet heeft gebracht. “Ze willen nu dat wij ons inhouden, maar voor alle sporters is dat lastig in het heetst van de strijd. Als ze het een verkeerde boodschap vinden, moeten ze het niet uitzenden. Ze hebben zelf de mogelijkheid om het tegen te houden. Voetballers dragen op het veld ook geen microfoon.”

Wat Verstappen vooral stoort is dat hij wel een tijdstraf kreeg en Lewis Hamilton niet, terwijl die zich in de eerste ronde schuldig maakte aan nagenoeg hetzelfde vergrijp. Volgens de wedstrijdleiding had Hamilton daar geen blijvend voordeel van. “Maar Charlie Whiting spreekt zichzelf tegen, want later zei hij dat als er geen safetycarsituatie was gekomen, hij Hamilton wel gevraagd zou hebben zich terug te laten zakken”, aldus Verstappen. “Ik liet me meteen terugzakken nadat ik de bocht had gemist. Bovendien zat Vettel bij het ingaan van de bocht nog geen millimeter naast me.”

De aard van het probleem is volgens Verstappen dat het niet mogelijk zou moeten zijn om voordeel te halen uit het verlaten van de baan. “Een bocht missen moet een straf op zich zijn”, stelt hij. “Daar moeten geen stewards aan te pas hoeven komen. Grindbakken hebben altijd gewerkt, dus waarom nu niet meer? Ik heb wel liever dat je je eigen uitwijkroute kunt kiezen, dan een voorgeschreven pad moet volgen, zoals in Sotsji. Daar hield toch niemand zich aan.”

Wat Verstappen betreft is het hoofdstuk inmiddels afgesloten. “Het is dat er nu weer naar gevraagd werd, want zelf heb ik er na Mexico niet meer aan gedacht. Ik ben naar huis gegaan, heb lekker gefietst en tijd doorgebracht met vrienden. Je kunt je er boos om maken of niet, je verandert er toch niets meer aan.” Hij hoopt wel wat dat er wat wordt gedaan aan de inrichting van de circuits, zodat dit soort situaties niet meer voorkomen en de strijd gewoon op de baan wordt beslecht.