Max Verstappen had gehoopt dichterbij de Mercedes- en Ferrari-coureurs te zitten in de kwalificatie in Brazilië, maar eindigde op zes tienden achterstand als vierde.

Dat hij zondag alsnog op de tweede startrij staat, dankt Verstappen aan het wegvallen van Mercedes-coureur Lewis Hamilton na diens crash in Q1 van de kwalificatie. “Ik denk dat we het maximale eruit hebben gehaald, daar kun je dan blij mee zijn, maar als je twee van de laatste vier races wint, hoop je hier dichterbij te zitten”, erkent Verstappen tegenover Ziggo Sport.

De Nederlander heeft het echter al het hele weekend enigszins aan de stok met zijn Red Bull RB13 en dat was in de kwalificatie niet anders, zegt hij. “De balans was niet helemaal top, dan is het moeilijker rijden.” De kwalificatie was wel beter: “Maar we ware alsnog niet snel genoeg, met niet genoeg grip voor, terwijl je dat juist nodig hebt om hier in de snelle bochten tijd te pakken.”

Een ander probleem was dat de auto niet best klonk bij het terugschakelen. “Hij klinkt redelijk ruw. Dat is eigenlijk het hele weekend al zo.” Reden voor zorgen? “Niks kan me meer overvallen dit jaar”, grijnst Verstappen, doelend op zijn pech eerder in het seizoen. “We zien het wel”, blijft hij er kalm onder.

Wat zijn kansen voor de race betreft, staat volgens Verstappen vast dat Red Bull – ondanks goede long runs op vrijdag – in de basis toch het tempo niet heeft in Brazilië. “Er moet wel bij de start iets gebeuren. Anders wordt het niet per se een eenzame race, maar wel eentje waarin we niet echt kunnen aanvallen.”

Ricciardo reed in Q3 ‘een vrij vreselijk rondje’, vermoedelijk door problemen met zijn banden.

Ricciardo
Dat laatste is echter wat teamgenoot Daniel Ricciardo sowieso te doen staat, want hij kwalificeerde zich als vijfde, wat met een gridstraf van tien plekken betekent dat hij als vijftiende moet starten. De Australiër koos daarom in Q2 voor softs in plaats van super softs, waardoor hij de race op de hardere van die twee compounds zal starten en een andere strategie zal hanteren.

“De softs waren sowieso beter voor me”, zegt Ricciardo tegen Ziggo Sport, waarbij hij benadrukt dat hij niet anders heeft gereden met de gridstraf die hij al aan zijn broek had gekregen. “Nee, want je wil nog steeds zo hoog mogelijk eindigen, zodat je minder ver terug wordt gezet.”

Ricciardo’s kwalificatie – hij was vier tienden trager dan Verstappen – was echter niet geweldig. Hij wijt dat aan de banden – super softs in dit geval, waarmee hij in Q3 tijden het beslissende kwalificatiedeel reed. “Die trilden heel erg, al toen ik de pits verliet. Het werd zo een vrij vreselijk rondje. Als ik als een idioot had gereden, had ik het toegegeven, maar volgens mij was dat dus niet zo.”