Max Verstappen denkt dat Red Bull op het Britse Silverstone ongeveer net zo competitief zal zijn als vorig weekend op de eigen Red Bull Ring in Oostenrijk. De Nederlander hoopt er echter vooral een punt achter zijn recente pechreeks te zetten.

“Zoveel hebben we niet te bespreken toch?”, zegt Verstappen lachend, terwijl hij zich op de donderdagmiddag op Silverstone bij een aardig groot groepje Nederlandse journalisten voegt. “Ik heb vorige zondag immers maar een half rondje gereden.” Zijn gevoel voor humor is hij nog niet kwijt, nu – het verhaal is bekend – de pech zich opstapelt aan zijn kant van de garage, terwijl teamgenoot Daniel Ricciardo de afgelopen vijf races vijf keer op het podium stond.

Afgelopen zondag, in Oostenrijk, was Ricciardo derde. Traditioneel gezien is de thuiswedstrijd op de Oostenrijkse Red Bull Ring lastiger voor het team dan de officieuze thuisrace op Silverstone, op pakweg 25 kilometer van de Red Bull Racing-fabriek in Milton Keynes. Verstappen was daar maandag nog, onder meer om een volgens teambaas Christian Horner inspirerende speech te geven. “Ach, ik doe dat wel vaker”, zegt Verstappen droog. Wat hij zei? “Ik kan ‘m niet herhalen, ik heb ‘m niet opgeschreven. Het ging over het weekend en mijn ervaringen.”

Verstappen in actie in Oostenrijk, waar het hem weer niet meezat.

Pech
Met alle gezichten op zich gericht, sprak Verstappen voor zo’n vier-, vijfhonderd man, om ze te motiveren. “Ik denk dat het altijd goed is dat de coureur er is. Er wordt lang doorgewerkt op de fabriek en ik denk dat niet iedereen daar blij mee is, maar als je ze persoonlijk aanspreekt, gaat iedereen denk ik wat harder voor je rennen.” Red Bull is daarbij de laatste weken druk geweest oplossingen te vinden voor de problemen die Verstappen heeft gehad, zoals het koppelingsprobleem uit Oostenrijk. “Er gaat echter de hele tijd wat anders fout. Dan los je het op, maar gebeurt er weer wat anders.”

Het is een wat ongewone situatie, erkent Verstappen. Bij Toro Rosso, in zijn debuutjaar 2015, was hij geen vreemde voor de pechduivel. “Maar dat was niet zo vaak achter elkaar. Misschien twee races, dan ging het weer goed. Ik denk dat ik er toen ook goed mee omging, maar met Toro Rosso vocht je voor de achtste, negende plek. Persoonlijk koop ik daar niet zoveel voor. Nu heb je een auto waarmee je om het podium meedoet, of in Bakoe zelfs de overwinning.”

Verstappen stapt vol goede moed weer in. “Aan bij de pakken neerzitten heb je niks.”

Silverstone
“Ik hoop daarom dat het nu klaar is”, vervolgt de Nederlander, die denkt dat Red Bull ‘het derde team’ zal zijn in Engeland. “Hoe dicht we erop zitten, is moeilijk te zeggen.” Silverstone, dat Red Bull op papier goed moet liggen vanwege de snelle bochten, is met de 2017-auto’s met hun hogere bochtensnelheid misschien wel té snel geworden om het team nog zo goed te passen. “Met deze auto’s is hier nu veel vol gas en worden een aantal bochten eigenlijk rechte stukken. Niet ideaal.”

Red Bull neemt wel een aantal updates mee, maar de grotere komen (“waarschijnlijk”) pas in Hongarije. Dat is de laatste race voor de zomerstop. Kan Verstappen na drie uitvalbeurten op rij inmiddels wel een hoogtepuntje gebruiken om over twee en een halve week, na het weekend in Hongarije, met een lekker gevoel de zomerpauze in te gaan? “Tsja, dat kun je niet plannen”, reageert hij. “Ik doe altijd m’n best. Verder zien we wel.”