Plotseling was er in de dertigste ronde een hoop kabaal achter de rug van Max Verstappen. Het bleek de versnellingsbak in zijn Red Bull, die er de brui aan gaf. En dat terwijl volgens de coureur zelf wel goed zat met de snelheid.

Kort na een pitstop waarbij Verstappen veel tijd had verloren doordat de pitcrew na een misverstand niet klaar stond, ging de Nederlander ineens langzaam rijden. “Ik pakte de koppeling, want ik hoorde allemaal harde geluiden. Allemaal slagen in de motor”, zei de Nederlander direct na zijn uitvalbeurt tegen Ziggo Sport.

Oorzaak van de herrie was, zo bevestigt Red Bull, Verstappens versnellingsbak. Die ging stuk terwijl de coureur optrok uit de hairpin voor het back straight van het circuit van Austin. Verstappen reed nog even door, maar zette zijn kapotte bolide een stuk verderop alsnog aan de kant. “Het team vroeg of ik door kon rijden, maar ik hoorde zo veel gehakkel dat ik zei: dit is niet goed voor de motor.”

Opsteker
Verstappen baalt van de gemiste punten, maar zag tot zijn opluchting dat de schade voor Red Bull in het constructeurs-WK beperkt bleef doordat ook Ferrari-coureur Kimi Räikkönen uitviel. Er was nog een opsteker: “Qua snelheid zat het wel goed. Alleen kan je niet echt je eigen race rijden als je achter een andere auto vast zit.”

Die ‘andere auto’ was Nico Rosberg, die Verstappen rondenlang achter zich aan had. Verstappen zat binnen schootsafstand, maar kwam de Duitser niet voorbij. Daarop liet hij zich terugzakken. “Mijn linker voorband was al zwaar versleten. Dan kan je nog maar moeilijk volgen. Ik dacht, het heeft geen zin om te pushen, ik kom er toch niet voorbij.”

Vlak na de start was Verstappens snelheid nog belabberd. Räikkönen ging hem voorbij, en diens teamgenoot Sebastian Vettel bijna ook. “Ik had veel voorvleugel erop, waardoor ik veel overstuur had”, zegt Verstappen. “In de eerste sector kon ik bijna niet insturen. Dat is bij de eerste stop aangepast. Daarna was de snelheid heel goed.”