Dat Max Verstappen hard kan rijden en meedogenloos kan racen, is voor iedereen zichtbaar. Achter de schermen imponeert onze landgenoot echter ook met zijn technische feedback, vertelt Red Bulls chief engineer Paul Monaghan.

Hard rijden is Max Verstappens tweede natuur. Maar hoe je het beste uit de complexe techniek van een Formule 1-auto haalt, hoe je met de afstelling de laatste honderdsten eruit perst, daar is naast gevoel ook ervaring voor nodig. Paul Monaghan, de chief engineer van Red Bull, zegt echter dat Verstappen deze steile leercurve bewonderenswaardig snel doorloopt. “Los van de persoon zou ik de technische feedback al als zeer goed bestempelen”, aldus Monaghan. “Maar gerelateerd aan de leeftijd van Max is zijn commentaar uitzonderlijk. Uit de grote brei gedachten die een coureur na een sessie heeft, weet hij precies de punten te benoemen die van belang zijn.”F1 12-16 Cover_lowres

Monaghan benadrukt dat teamgenoot Daniel Ricciardo een mooie benchmark is. Op én naast de baan, want ook het technisch inzicht van de meer ervaren Australiër wordt geroemd binnen het team van Red Bull. “Het is aan ons de taak om een omgeving te creëren waarin ze beide verder kunnen groeien, en om een teambewustzijn te creëren waar we als geheel sterker van worden.”

Met vier podiumplaatsen in de spreekwoordelijke brandwerende achterzak is er voor Max Verstappen nog geen enkele reden om achterover te gaan zitten. Hij beseft als geen ander dat zijn leercurve nog lang niet ten einde is. “Wat ik vooral mis, is de referentie van de vorige generatie auto, want die heb ik niet gereden”, vertelt Verstappen. “Bij Toro Rosso wist ik wat er een jaar eerder met de auto gebeurde, hoe die voelde. Daar kon ik dan op voortborduren. Nu moet ik uitgaan van de data van iemand anders. Dan begin je een weekeinde toch met een achterstand, moet je het helemaal opnieuw opbouwen.”

Meer over Max Verstappen en het duel met teamgenoot Daniel Ricciardo lees je in Formule 1 editie 12, die nu in de winkel ligt. Je kunt ‘m ook hier bestellen.