Max Verstappen leeft het leven van zijn jongensdromen. In de hoogste versnelling. Veeleisend, soms solitair, vol glamour én beroepsrisico’s. In de nieuwste uitgave het tweede deel van het interview dat Formule 1 in Monaco met hem had.

Over een Formule 1-auto
Criticasters beweren dat de Formule 1 in het moderne tijdperk door technische hulpmiddelen minder veeleisend voor de coureur is geworden. Verstappen bestrijdt dat. Zeker met de nieuwe auto’s die fysiek veel vergen. “Elke auto waarmee je op de limiet gaat is moeilijk te besturen” meent Verstappen. “Ook een straatauto. Een Formule 1-auto is echt niet zo eenvoudig te besturen als iedereen denkt. Dat lijkt op tv misschien zo. Probeer er maar eens in weg te rijden… Dat lukt je niet zomaar. Mensen onderschatten hoe lastig het is in een Formule 1-auto te rijden.”

Over zijn historische zege
Het was een debuut om in te lijsten, op 15 mei 2016 in Barcelona. Max Verstappen won na zijn promotie naar Red Bull meteen de eerste race. “Maar ik denk dat als ik het over moest doen, met hoe ik de auto zou hebben afgesteld het nog een stuk beter zou gaan. Want je kunt zo ontzettend veel dingen aan de auto doen en veranderen: met de remmen, de zitpositie, de stijfheid van de pedalen, de zitpositie… Uiteindelijk gingen Daniel Ricciardo en ik in de laatste zes races van het seizoen zeker in de kwalificatie redelijk gelijk op. Dat kwam ook, omdat ik meer mijn eigen kant opging. Je werkt meer aan de auto, omdat je er meer verstand van en meer ervaring mee krijgt. Het is dan grappig om aan de andere kant van de garage te horen: oh, shit. We moeten meer gas geven.”

Over Helmut Marko
De Oostenrijkse talentenscout Helmut Marko verweet Verstappen vorig seizoen een gebrek aan geduld. Onterecht, vindt hij. “Ik ben liever iets te ongeduldig dan te geduldig… Ik heb Marko al vaak uitgelegd waarom dat zo is en dan begint hij te lachen, hè. Kijk, als je een auto hebt waarmee je gemakkelijk wereldkampioen kunt worden, hoef je nooit op 110 procent te rijden. Ik probeer elke race te winnen, dan gaat het soms wel eens fout. Als ik de kans had derde te worden, dan ging ik ervoor. Vierde? Pech. Is net niks. Dat heb ik Marko duidelijk uitgelegd en ik moet het laten zien als wij zo’n auto hebben. Dan kan ik hem dat bewijzen.”

Misschien al in 2017?

Lees de rest van het interview met Max Verstappen in editie 3 van Formule 1. Met daarnaast onder meer een reportage van de wintertest in Barcelona, een overzicht van de technische veranderingen en alle nieuwe racemonsters bij elkaar. En natuurlijk nog veel meer! Bestel hem hier online