Monza is hét hogesnelheidscircuit op de Formule 1-kalender. De Italiaanse baan telt meerdere lange rechte stukken, waarbij motorvermogen cruciaal is. Red Bull krijgt het met zijn Renault-motoren dan ook zwaar, weet Max Verstappen.

Van de 21 circuits op de Formule 1-kalender maakt Red Bull in Monza misschien nog wel de minste kans op een goed resultaat. Het Oostenrijkse team heeft daarom besloten om komend weekend een motorwissel uit te voeren bij beide auto’s, verklaart teambaas Christian Horner in gesprek met F1.com.

Parabolica: een van de mooiste bochten op het circuit, volgens Verstappen. © Peter van Egmond.

Voor Daniel Ricciardo betekent die motorwissel een gridstraf; hij moet achteraan starten. Max Verstappen heeft waarschijnlijk nog genoeg onderdelen om zijn motor zonder straffen te wisselen. Red Bull kan het weekend daarna (Singapore) beginnen met relatief verse motoren. Een tactische beslissing, want in Singapore zijn de kansen op een goed resultaat een stuk groter.

“Monza is snel, heel snel”, vertelt Max Verstappen in een vooruitblik op het raceweekend in Italië. “Daardoor is het heel leuk om te rijden, maar tegelijkertijd niet ideaal voor ons en onze auto. Het is een old school-circuit, een van de weinige die er nog is. Racen op een locatie met zoveel historie is altijd speciaal, ik heb altijd zin om er terug te keren. De hoogtepunten van het circuit zijn voor mij de laatste chicane, Ascari, en de laatste bocht, Curva Parabolica. Het is niet makkelijk om die laatste bocht perfect te rijden, maar als het lukt dan voelt dat heel goed.”

Verstappen weet dat hem een moeilijk weekend te wachten staat en hoopt op steun van zijn fans. “De Italiaanse fans zullen zoals altijd volop Ferrari aanmoedigen. Zij zijn altijd erg gepassioneerd en dat is mooi om te zien. Hopelijk kan het Oranjelegioen de rode fans dit jaar overtreffen.”

Ricciardo start door een gridstraf waarschijnlijk achteraan.

Door zijn gridpenalty weet Daniel Ricciardo dat hem – net als vorig jaar – een inhaalrace te wachten staat op Monza. “Ik heb daar wat van mijn beste inhaalacties gedaan en ik ben van plan om er deze week nog veel meer te doen. Het ziet er namelijk naar uit dat ik wat motorstraffen krijg”, legt de Australiër uit. “Het is natuurlijk niet ideaal, maar Monza is een power-circuit en een waar we de laatste jaren niet zo sterk zijn geweest. Voor mij is er in ieder geval genoeg actie in de race. Vorig jaar werd ik vierde nadat ik als zestiende startte, dus het wordt niet saai als ik dit jaar hetzelfde moet doen.”