Er wordt regen voorspeld voor de zondag in China, maar of dat gunstig is voor Max Verstappen, vindt de Nederlander zelf lastig te zeggen.

Verstappen heeft inmiddels wel bewezen een uitstekende regenrijder te zijn, maar daarmee is nog niet gezegd dat hij ook dit weekend in China kan uitblinken op een natte baan, waarschuwt hijzelf.

Dat komt door zijn bolide, de Red Bull RB13. Het ontbreekt de auto nog aan downforce en grip. “En ook op een natte baan heb je dat nodig”, weet Verstappen.

Het is volgens Verstappen dus ‘lastig te zeggen’ of hij het soort heldendaden dat hij vorig jaar in de regen verrichtte zou kunnen herhalen. “Toen was onze auto beter, ook op een droge baan.”

“Dat gezegd hebbende, zou ik niks tegen een regenrace hebben”, vervolgt Verstappen, die met nog wel meer vraagtekens zit voor het raceweekend in China, zoals wat het gat naar Mercedes en Ferrari is.

“We moeten maar zien hoe dat hier is. Dit is een normaler circuit dan dat in Melbourne (waar op een stratencircuit wordt geracet, red.) maar we moeten ons sowieso flink verbeteren.”

Of regen wel een voordeel is? Verstappen weet het zo net nog niet.

Gevraagd wat er beter moet aan de Red Bull RB13, antwoordt Verstappen: “Alles wel wat, over de hele lijn. De motor, de downforce, en we moeten ook beter doorkrijgen hoe we de auto moeten afstellen.”

Het verschil met Mercedes en Ferrari is daarbij momenteel ’te groot’, meent Verstappen. “Al komen er al wel allemaal nieuwe onderdelen aan”, zo houdt hij vertrouwen.

“Ik weet ook dat Red Bull als team sterk genoeg is om het gat tijdens de komende races te verkleinen en op middellange termijn weer binnen schootsafstand kunnen komen.”

“Ik heb daarbij ook veel hoop gevestigd op de motorupdate die in de voorzomer komt”, doelt hij op de voor bij de Grote Prijs van Canada – van begin juni – ingeplande Renault-update.

Verbeteren en vooruitgang maken blijven voorlopig dus de sleutelwoorden binnen Red Bull, zo weet Verstappen. “Op het moment is het niet anders, maar we werken er hard aan.”