Max Verstappen hoopt op een terugkeer van de V10-motoren in de Formule 1. “Het zou mooi zijn als we een motor met een lekker geluid zouden krijgen.”

Afgelopen vrijdag organiseerde de FIA een bijeenkomst met de huidige- en eventuele toekomstige motorleveranciers om te praten over de reglementen na 2020. De uitkomst was dat vanaf 2021 de Formule 1-motoren goedkoper en bovendien weer luidruchtiger moeten worden. FIA-president Jean Todt heeft echter al aangegeven dat een terugkeer naar V10- of V12-motoren niet van deze tijd is.

F1 Doornbos Minardi V10 2005

Robert Doornbos reed voor Minardi in 2005 nog met een V10-motor.

Max Verstappen hoopt echter dat er nog een mogelijkheid bestaat om terug te keren naar het tijdperk van de oude motoren. “De huidige motoren zijn prima voor mij, maar het is niet heel indrukwekkend voor de fans als je ze vergelijkt met V10- of V12-motoren”, zegt Verstappen in gesprek met Autosport. 

Rijden met een totaal elektrische motor, zoals in de Formule E, ziet de Limburger voorlopig niet zitten. “Laten we het voor de komende vijftien jaar maar houden zoals het nu is”, zegt Verstappen. “Daarna mogen ze van mij alles elektrisch maken. Ik hoop wel dat ze tegen die tijd nog steeds een benzinemotor hebben, ook eentje die nog een beetje geluid maakt.”

In 2005 reden Robert Doornbos en Christijan Albers als laatste Nederlanders met een V10-motor in de Formule 1. Daarna werden er V8-krachtbronnen gebruikt, voor de befaamde overstap naar V6-motoren die vanaf 2014 de hegemonie van Mercedes inluidden.