Sebastian Vettel was tijdens het raceweekend in Barcelona kritisch over aanpassingen die Pirelli aan haar banden heeft gemaakt, maar na een vergelijkende test op dinsdag, komt hij daar op terug.

Pirelli heeft de dikte van het rubberen loopvlak van de banden met 0.4 millimeter verminderd voor het raceweekend in Spanje, terwijl dezelfde ‘nieuwe’ banden ook in Frankrijk en Engeland gebruikt gaan worden. Pirelli zette deze stap om excessieve vorming van blaren op de banden tegen te gaan, iets waar meerdere teams last van hadden gehad tijdens de wintertests in Barcelona.

Vettel vertelde daarbij van het weekend aan het Duitse Bild dat ‘andere teams daar meer profijt van hebben dan wij’, doelend op Mercedes. Afgelopen dinsdag gebruikte Vettel een deel van de eerste tussentijdse testdag echter voor een vergelijkend warenonderzoek, waarna hij terugkomt op zijn eerdere aanname.

Vettel en Pirelli’s Isola.

“Met de normale banden waren we hier in de race waarschijnlijk nog slechter af geweest”, geeft Vettel nu toe. “Ik denk dan ook dat Pirelli de juiste beslissing heeft genomen. Dat wij in de race meer last hadden van hoge bandenslijtage, was onze eigen schuld”, erkent de Duitser nu verder. Vettel maakte in Spanje twee pitstops, terwijl Mercedes en Red Bull het met één af konden.

Pirelli-kopstuk Mario Isola verklaarde voor het weekend nog dat coureurs de verandering niet zouden merken, en het doet hem goed dat Vettel nu is teruggekomen op zijn kritiek. Behalve Vettel was ook Red Bulls Helmut Marko kritisch op de verandering, maar dan vooral omdat ‘deze op wens van Mercedes is doorgevoerd’, zo vertelde hij Bild.

Mercedes-teambaas Toto Wolff counterde tegenover datzelfde dagblad nog tijdens het weekend door te stellen dat Marko spoken zag. “Red Bull heeft tijdens de wintertests nota bene zelf ook last gehad van blaren op de banden”, haalde hij aan. Red Bull-coureur Max Verstappen liet voor de race nog optekenen dat hij niet dacht dat de 0.4 millimeter minder rubber verschil zou maken.

Het loopvlak van de Pirelli’s is wat minder dik gemaakt voor de race in Spanje, Frankrijk en Engeland, vanwege het asfalt daar.