Winnen wordt voor Sebastian een beetje een gewoonte. Ook in Monaco eindigde hij als eerste. Vanzelf ging dat echter niet. Alle ontwikkelingen in de nauwe straten pakten voor hem goed uit.

 

In de slotfase zaten Fernando Alonso en Jenson Button in de versnellingsbak van de regerend wereldkampioen. Vettels banden waren versleten, en hij moest de twee voormalig wereldkampioen toch nog acht ronden achter zich houden.

Het incident, waar onder andere Vitaly Petrov en Jaime Alguersuari bij betrokken waren, bracht echter redding, erkent ook Vettel. “Door die rode vlag konden we banden wisselen. Het was vervolgens in de sprint naar de finish eenvoudiger om weg te rijden en om richting de bochten die er toe deden een gat te trekken”, vertelde de Red Bull-coureur na afloop.

“Ik ben extreem blij. Zeker omdat ik in mijn tweede stint een achterstand van vijftien tot negentien seconden had ten opzichte van Button. De overwinning was toen ver weg, maar ik heb al eerder gezegd dat dit een gekke race is. Het rouletterad heeft gisteravond gedraaid, maar draaide in de race heel lang door.”

“Het was een gekke race en ik ben heel, heel blij. Dit is een fantastisch resultaat. Het is een eer dat mijn naam nu bij de eerdere winnaars staat. Dit kun je dus een perfecte dag noemen, neem ik aan”, aldus Vettel, die zich prima vermaakte.

“Ongelooflijk. Ik heb me goed vermaakt. Mijn eerste stint was prima. Ik startte goed, trok een gat ten opzichte van Button en voelde me goed. Eigenlijk wilde ik langer doorgaan op de zachte band. Button ging toen echter naar binnen en daar reageerden wij op, maar we hadden wat problemen bij de pitstop.”

“Hij was op de zachte band veel sneller dan mij, maar ik weet dat inhalen hier lastig is. Daarna moest hij nog een keer naar binnen omdat hij nog een keer op harde banden moest rijden. Alonso zat op dezelfde strategie, maar was tijdens de safetycarperiode  slim genoeg om over te stappen op harde banden.”

Vervolgens reed Alonso lange tijd op korte afstand van Vettel, die steeds meer moeite leek te krijgen met het accelereren uit langzame bochten. De neutralisatie in de slotfase bracht echter redding en vervolgens kon niemand Vettel meer bedreigen.