Sebastian Vettel voelt mee met de neutrale toeschouwers – en alle journalisten die om de twee weken artikelen moeten schrijven over wéér een door Mercedes gewonnen race. “Voor jullie zou het ook leuk zijn als wij het tij keren.”

“Voor een aantal van jullie dan, in elk geval”, lacht Vettel, die op een serieuzere noot aangeeft dat het niet makkelijk is voor Ferrari om Mercedes bij te halen. “Als de oplossing simpel was en het makkelijk zou zijn onze auto zomaar te verbeteren, dan hadden we het al wel gedaan.”

Ferrari werkt wel vol gas aan de ontwikkeling van de SF90, vertelt Vettel, die desgevraagd beaamt dat hij zeker nog wel hoop heeft voor de rest van het seizoen. “Omdat ik niet van het terugkijken ben. Als ik dat doe, zie ik dat we in de eerste races de pace niet hadden, etc. Als ik echter vooruit kijk, zie ik dat er nog genoeg dingen aankomen, nog genoeg updates onderweg zijn. Hopelijk helpen die ons het tij te keren.”

“Tegelijkertijd”, stelt Vettel, “ben ik niet dom. Ik weet ook wel dat er met elke race dat we achter Mercedes zitten, tijd verloren gaat en dat dat niet helpt.”

Lees ook: Beroep Vettel tegen straf afgewezen, Hamilton definitief winnaar GP Canada

2018-banden
Er is een kleine kans, hoe onwaarschijnlijk ook, dat Ferrari nog een helpende hand geboden krijgt in de vorm van een terugkeer naar de 2018-banden. Hier lobbyen (onder meer) Ferrari en Red Bull voor, omdat de dunnere 2019-banden juist in het voordeel van Mercedes zouden werken.

Lees ook: Achtergrond: Pirelli verklaart veranderingen banden voor 2019

Het plan wordt naar verluidt vrijdagochtend besproken en los van of het er doorkomt bij de teams zijn er nog genoeg obstakels: denk aan hoe de 2019-auto’s op 2018-banden reageren, of de veiligheid zodoende gewaarborgd kan worden en natuurlijk puur het feit dat Pirelli ineens weer 2018-banden moet gaan maken, want het is niet zo dat het die nog in grote aantallen ergens heeft liggen.

Vettel en Pirelli’s Mario Isola.

Zelfs als deze verandering er komt, is het volgens Vettel echter niet gezegd dat het een groot voordeel voor Ferrari is. “Ik weet dat niet, want ik heb nooit met een auto van dit jaar op de 2018-banden gereden.” Wat dan weer wel een mogelijk positief punt zou zijn: “Zoals het nu gaat, is het wel duidelijk hoe de verhoudingen liggen. Teruggrijpen op de banden van vorig jaar kan daarbij een element zijn dat voor verrassingen zorgt. Voor ons staat namelijk sowieso wel vast dat wij meer moeite met deze banden hebben dan die van vorig jaar, al zijn er vast ook andere teams en coureurs waarvoor dat geldt.”