Vierde en zevende, het is geen resultaat waar ze bij Ferrari de vlag voor uithangen. Na de indrukwekkende één-twee in Monaco, kwam de Scuderia er in Montréal niet aan te pas.

In de race dan, want in de kwalificatie vocht kampioenschapsleider Sebastian Vettel nog een felle strijd uit om de poleposition. Die verloor hij, maar de Duitser had er alle vertrouwen in dat hij in de race wél om de zege zou kunnen knokken. Het werd na een incident bij de start echter nog een heel gevecht om het podium te halen, maar ook die knokpartij verloor hij.

Het ging voor Vettel, die klem zat met één Mercedes voor en één Mercedes naast zich, mis toen Max Verstappen hem bij de start buitenom inhaalde in bocht één, waarbij Vettels voorvleugel beschadigd raakte. “Max zag een gat en ging ervoor en ik zat in z’n dode hoek. Hij raakte m’n voorvleugel”, blikt Vettel terug in gesprek met Ziggo Sport.

“Hij deed het niet expres, denk ik, want negen van de tien keer loop je daarbij dan een lekke band op, maar die had hij niet. Daar had hij dus geluk mee.” Vettel verloor tijdens de safety car een groter deel van zijn voorvleugel en dook de pits in voor een nieuw exemplaar. De inhaalrace die hij daarna reed, duurde één ronde te kort om nog op het podium te komen, zegt hij tegen Sky Sports F1.

“Ik wilde nog een podiumplek pakken, maar dat lukte niet. Toen ik op het eind van de race aansluiting vond bij die groep die om de derde plek vocht, was ik er vrij zeker van dat ik er nog in zou slagen, maar de race duurde er een rondje te kort voor”, zegt de uiteindelijke nummer vier.

Räikkönen
Voor teamgenoot Kimi Räikkönen duurde de wedstrijd juist een goede ronde of tien te lang. Tien ronden voor het eind reed hij in datzelfde groepje als zesde rond, met uitzicht op P3, maar toen kreeg hij last van remproblemen. De Fin verloor een plek aan Vettel en finishte op afstand op P7.

“Teleurstellend”, vat hij zijn race samen voor de BBC. “Het tempo was goed na mijn laatste stop en ik liep in op de jongens voor me, maar toen kreeg ik dus problemen met de remmen.”

Räikkönen zat in het begin voor de Force India’s, maar kwam erachter na contact met de muur en een op het oog niet ideale strategie.