Sebastian Vettel gaat de zomerstop in met 24 punten achterstand op Lewis Hamilton, maar is er niet bang voor dat zijn seizoen net als vorig jaar als een nachtkaars uitgaat.

In 2017 ging Vettel als kampioenschapsleider op vakantie. Destijds stond hij veertien punten voor op Hamilton, maar was het de Brit die na de zomerstop een ijzersterke reeks neerzette met vijf overwinningen in zes races, zodat hij daarna aan een negende plek in Mexico genoeg had om twee races voor het eind van het seizoen al beslag te leggen op het kampioenschap. Vettel zag daarbij kansen op goede klasseringen verloren gaan door een startcrash in Singapore waar hijzelf een grote rol in speelde, een motorwissel in Maleisië en een uitvalbeurt in Japan.

Vettel heeft de laatste races wat te overpeinzen gehad, maar ziet de rest van de titelstrijd met vertrouwen tegemoet.

Dit jaar stond Vettel tot twee races terug aan kop in het WK, met acht punten meer dan Hamilton. Diezelfde Hamilton draaide de rollen echter om met zeges in Duitsland en Hongarije, waarbij Vettel in Duitsland in leidende positie uit de race crashte en in Hongarije in de verregende kwalificatie zijn meerdere in Hamilton moest erkennen, wat ook bepalend was voor de race. Vettel staat daardoor nu 24 punten achter op Hamilton, maar volgens de Duitser is er nog niks verloren. “Je ziet dit jaar immers heel erg dat het op-en-neer gaat.”

Vettel denk daarbij – ondanks dat hij nu achterstaat in het WK, terwijl hij in 2017 met een voorsprong de zomerstop in ging – betere kaarten in handen te hebben dan een jaar geleden. “Want ik denk dat we de titel toen ondanks de uitvalbeurten hebben verloren omdat onze auto in de tweede seizoenshelft niet snel genoeg was. Dit jaar is onze auto beter, en er valt ook nog meer uit te halen. Ik ben er zeker van dat we sneller zullen worden door wat nu nog in de pijplijn zit”, stelt Vettel, die zodoende op een spannende tweede seizoenshelft rekent, en een sterk Ferrari.

De eerste twee races na de zomerpauze, op Spa en Monza, zouden de Scuderia sowieso moeten liggen. Dat zijn allebei circuits waar motorvermogen telt en de Ferrari-motor is recentelijk de sterkste van het veld gebleken.