Titelverdediger Sebastian Vettel rekent erop dat hij later dit seizoen een aantal gridstraffen krijgt voor het wisselen van motorcomponenten vanwege technische pech.

Na zes Grands Prix is Red Bull-coureur Vettel al twee keer uitgevallen met motorpech, terwijl hij in drie van de zes kwalificatiesessies problemen had met de Renault-krachtbron die achterin zijn RB10 ligt.

Volgens Auto, Motor und Sport is Vettel al aan zijn derde turbolader toe en is hij wat het controlesysteem voor de motorelektronica betreft zelfs al aan zijn vierde exemplaar bezig, en dat is slecht nieuws voor de Duitser.

Conform het nieuwe technisch reglement is de krachtbron namelijk opgedeeld in zes componenten (waaronder naast de verbrandingsmotor en elektrische aandrijvingssystemen ook de turbo en het controlesysteem) waarvan van elk maximaal vijf stuks gebruikt mogen worden.

Gaat een coureur daar overheen en is er een zesde exemplaar van een component nodig, dan volgt een gridstraf van tien plaatsen, terwijl er voor elk volgende ‘zesde exemplaar’ van een onderdeel nog eens vijf startplaatsen straf volgen.

Als het zover gaat dat er zelfs een zevende exemplaar van een motoronderdeel nodig is, dan begint het straffenfeest weer van voor af aan, met wederom tien plekken straf voor het eerste vervangen onderdeel en weer telkens vijf plekken straf voor het volgende.

Dit kan dus aardig optellen en Vettel maakt zich dan ook zorgen. “Je hoeft geen rekenwonder te zijn om door te hebben dat ik waarschijnlijk in de problemen ga komen”, erkent hij in gesprek met Auto, Motor und Sport.

Volgens Red Bulls motorleverancier Renault is het overigens zo dat ‘de FIA niet goed heeft geteld’ wat betreft het aantal vervangen motoronderdelen bij Vettel, maar voor zover bekend heeft de FIA haar telling (nog?) niet aangepast.