Max Verstappen heeft in de afsluitende vrije training beslag gelegd op de vijfde plaats. Daarmee moest hij beide Mercedessen en Ferrari’s voor zich dulden, maar was hij teamgenoot Daniel Ricciardo te snel af.

De sessie is nog niet officieel begonnen of Max Verstappen staat al aan het eind van de pitstraat te wachten tot het licht op groen springt. Wat volgt is de gebruikelijke installation lap. De gang terug naar de pits luidt een lange pauze in, want pas na 25 minuten zien we de Red Bull-coureur weer op de baan.

In zijn eerste getimede ronde gaat Verstappen wijdt in de S-bochten, waarna Romain Grosjean in dezelfde bocht spint. De daaropvolgende virtual safety car zorgt ervoor dat een snelle ronde van de Nederlander nog even uitblijft. Het stelt hem wel in staat even met het team van gedachten te wisselen over het hoe en wat van zijn uitstapje.

“Ik verloor plotseling alle grip aan de achterkant van de wagen”, zo meldt Verstappen waarop het team antwoordt dat het wel eens met de wind te maken kon hebben gehad.

Als Verstappen er na enkele rondjes cruisen er echt eens voor gaat zitten, weet hij zich op de roze ultrasofts te manifesteren op de tweede plaats. Dat doet hij even voordat de Mercedes- en Ferrari-coureurs opnieuw het asfalt opzoeken en hem terugverwijzen naar de vijfde plaats, pal voor Daniel Ricciardo.

Met nog zes minuten te gaan meldt Verstappen zich voor de laatste keer op het asfalt. Opnieuw liggen de ultrazachte Pirelli’s onder de RB13. Die kwalificatiesimulatie levert hem wel een verbetering van tijd op, maar de halve seconde die hem scheidt van P4 krijgt hij niet gedicht.

Na de kwalificatie is het aan het team van Red Bull om de verbrandingsmotor en MGU-H van Verstappen’s bolide te vervangen, een move die Verstappen gisteren vrijdag al aankondigde en een move die hem op een gridstraf van vijftien plaatsen komt te staan.