*

Voorbeschouwing GP van Hongarije: Ego’s Barrichello en Schumacher botsen in 2010

André Venema

André Venema

1 augustus 2019 10:00

Voorbeschouwing GP van Hongarije: Ego’s Barrichello en Schumacher botsen in 2010
Motorsport Images

Jarenlang trekken ze bij Ferrari samen op in een strikte rolverdeling. Michael Schumacher is er de onbetwiste ster en kopman, Rubens Barrichello de goedbetaalde sidekick. Op de Hungaroring staan de teamgenoten van weleer elkaar in 2010 naar het leven.

Rubens Barrichello weet hoe het voelt om een collega toe te takelen en het ziekenhuis in te jagen, ook al treft hem geen blaam. In 2009 raakt vriend en landgenoot Felipe Massa buiten westen als een afgebroken veer van Barrichello’s bolide hem in de kwalificatie van de Hongaarse GP vol op de helm raakt. Massa is bewusteloos, rijdt met ruim 200 kilometer per uur stuurloos de hekken in. Hij blijft bewegingsloos in de auto zitten, iedereen houdt zijn adem in, maar de Braziliaan overleeft de huiveringwekkende crash.

Een jaar later vult Barrichello wereldwijd de krantenkoppen opnieuw, ditmaal omdat hij zelf ternauwernood aan een schuiver met levensbedreigende consequenties ontsnapt. Uitgerekend oud-teamgenoot Michael Schumacher, bij Ferrari toch al niet zijn beste maat, doet met een gewetenloze manoeuvre zijn hart overslaan. Op het rechte stuk voor start-finish, onderweg naar bocht 1, duwt Schumacher zijn collega op topsnelheid bijna de betonnen muur in. Millimeters scheiden hem van misschien wel de dood.
(tekst loopt door onder de foto)

Beginneling
Barrichello kan het verhaal van zijn 299ste Grand Prix nog navertellen, maar het scheelt op die zomerse zondagmiddag nabij Boedapest niet veel. Hij is na afloop furieus. Waar haalt Schumacher het lef vandaan, zo foetert hij, om een inhaalmanoeuvre zo op de spits te drijven? “Als hij in de hemel wil komen, vind ik dat prima”, zegt Barrichello. “Ik wil alleen niet de eerste zijn die daarboven aanklopt.”

De man van staal, zoals de bijnaam van de Braziliaanse veteraan luidt, is net als vrouw Silvana thuis in São Paulo zichtbaar over zijn toeren. Dat zijn Duitse collega, na een absentie van drie jaar teruggekeerd in de Formule 1 bij Mercedes, op de baan even zijn spierballen wil tonen: prima. Heeft hij zelf ook weleens gedaan. Maar Schumacher, vanaf 2000 zes jaar lang zijn partner bij Ferrari, overschrijdt op de Hungaroring volgens Barrichello een grens. “Een idiote actie van een gek”, beweert hij. En dat voor één schamel punt, want het duo vecht een duel op leven en dood uit om de tiende plaats.

Er blijkt in de botsing der ego’s veel oud zeer te zitten. Schumacher heeft Barrichello in het verleden een zeurpiet en huilebalk genoemd, typeringen die hij na het veelbesproken incident in Boedapest opnieuw gebruikt. Barrichello op zijn beurt hekelt andermaal het onsportieve gedrag van Schumacher. “Hij neemt zaken uit het verleden mee naar nu en dat is niet nodig. Wat hij deed was de gevaarlijkste manoeuvre die ik in mijn loopbaan heb meegemaakt. Hij verdiende een zwarte vlag (diskwalificatie, red.). Dit verwacht je van een beginneling, niet van een zevenvoudig wereldkampioen.”

Straf
Barrichello krijgt bijval van enkele ervaren Britse analisten en voormalig Formule 1-coureurs, zoals Anthony Davidson en David Coulthard. Eerstgenoemde concludeert dat de actie “dodelijke gevolgen” had kunnen hebben, Coulthard noemt Schumacher “een schaduw uit het verleden”. En Schumacher zelf? Die is zich van geen kwaad bewust. “Er valt weinig over te zeggen”, stelt hij. “Iedereen weet dat ik op de baan geen cadeautjes weggeef. Ik maakte hem duidelijk dat als hij mij wilde inhalen, hij dat aan de andere kant moest doen. En er was kennelijk genoeg ruimte, want we hebben elkaar toch niet geraakt?”

Ophef om niets dus, meent Schumacher. Toch legt de wedstrijdjury hem voor de volgende race in België een straf op: tien plaatsen terug bij de startopstelling. “Dit was nergens voor nodig”, besluit Barrichello. “Als hij na drie jaar zijn pensioen hiervoor heeft opgegeven, dan had hij van mij niet terug hoeven te komen.”


Uitzendtijden GP van Hongarije
Vrijdag 2 augustus
11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag 3 augustus
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:00 kwalificatie
Zondag 4 augustus
15:10 – 17:10 race