De Grand Prix van Monaco is en blijft de parel in de kroon van de koningsklasse. Het is een unieke mix van autosportgeschiedenis, duurbetaalde luxe en hardcore racen op een ouderwets stratencircuit. Alle glitz en glamour vereist echter de nodige voorbereiding.

Een Grand Prix duurt tussen de anderhalf en twee uur, en voor de fans die ook de trainingen en de kwalificatie volgen, drie dagen. De coureurs zijn er al op donderdag en de monteurs nóg een paar dagen eerder. Maar de Grand Prix van Monaco begint voor sommige mensen al drie maanden van tevoren.

Red Bulls drijvende Energy Station. Foto: Red Bull.

Rond de tweede week van maart, als het Formule 1-seizoen nog moet beginnen, rijden in Monaco al de eerste vrachtwagens met bouwmaterialen door de straten. Het diesel­geronk staat in schril contrast met het geluid van de Lamborghini’s, Aston Martins en vergelijkbaar speelgoed van de rijken die doorgaans stapvoets over de boulevards flaneren. In de haven wordt ruimte gemaakt voor het drijvende pr-eiland van Red Bull.

Wie zijn boot moet opschuiven, wordt daarvoor door het havenbestuur overigens vorstelijk gecompenseerd. Mannen met dure zonnebrillen kijken vanaf het terras toe hoe mannen met veiligheidshelmen ruim dertig kilometer vangrails aan elkaar schroeven. Ruim tweehonderd bouwvakkers transformeren duizend ton aan steigermateriaal tot tribunes waar bijna veertigduizend toeschouwers kunnen zitten.

Fans kijken naar de training in Monaco.

Voor ongeveer zevenhonderd euro heb je een mooie plek, maar voor wie genoegen neemt met een minder uitzicht, zijn er ook goedkope tickets van rond de tweehonderd euro te koop. Alleen voor de zondag, dan. Als je het risico wil nemen dat je de race alleen met een verrekijker kunt volgen, kun je ook met je klapstoeltje een plekje op de heuvel zoeken, daarvoor betaal je nog altijd dertig euro. Is geld geen probleem? Dan zijn er mooie plaatsen beschikbaar op de dakterrassen van de ­appartementen langs de baan. Voor 2.500 euro krijg je er onbeperkt eten en drinken bij, plus – zo belooft de organisatie – ‘professionele en vriendelijke gastvrouwen’, voor als de race even niet zo spannend is. Natuurlijk kun je ook een plaatsje boeken op een van de jachten in de haven, à raison van 3.200 euro voor ­zaterdag en zondag. Je hoeft dan alleen nog een slaapplaats te regelen.

Jetset
Bij de eerste editie van de Grand Prix van Monaco, in 1929, was er van zulke prijzen uiteraard nog geen sprake, noch van de infrastructurele hoogstandjes van tegenwoordig. Toch had de Automobile Club de Monaco vrijwel het volledige parcours, dat in grote lijnen hetzelfde was als vandaag de dag, van een nieuw wegdek voorzien en de nodige veiligheidsmaatregelen getroffen door zandzakken en houten afzettingen op te stellen. Deelname geschiedde op basis van uitnodiging door de ACM-president, Anthony Noghès. Van de twintig geselecteerde deelnemers kwamen er zestien aan de start. Eén van de afvallers, de in Den Haag uit Poolse ouders geboren, maar in Parijs woonachtige Jan Bychawski, was zó opgewonden over zijn verkiezing dat hij de Bugatti waarmee hij aan de race zou deelnemen, total-loss reed op weg naar Monaco.

Monaco anno 2017.

De race werd gewonnen door de Brit William Grover-Williams, die tijdens de Tweede Wereldoorlog als verzetsstrijder door de nazi’s zou worden geëxecuteerd. De kosmopolitische entourage en de zelfs in die tijd forse prijzenpot – de winnaar kreeg 100.000 Franse francs uitgekeerd – zetten een jaar later Grover-Williams’ landgenoot R.L. Bowes, een welgestelde industrieel zonder noemenswaardige race-ervaring, ertoe aan om zich aan te melden voor de race. Bowes verscheen op de eerste trainingsdag met een nieuwe Frazer-Nash in Monaco, vastbesloten om een plek te verwerven in de ontluikende jetset van het Grand Prix-circus. Na een paar langzame rondjes, waarin Bowes het bijna in zijn broek deed van angst, besloot hij dat Grand Prix-racen niet aan hem was besteed. De rest van het weekend volgde hij vanaf het terras van hotel Mirabeau. 

Uitzendtijden GP van Monaco
Donderdag

11:00 – 12:30 1e vrije training
15:00 – 16:30 2e vrije training
Zaterdag
12:00 – 13:00 3e vrije training
15:00 – 16:15 kwalificatie
Zondag
15:10 – 17:00 race

Dit artikel is een aangepaste versie van een artikel uit FORMULE 1 nr. 7, 2017.