Michael Schumacher heeft de aanval ingezet. De achterstand op WK-leider Fernando Alonso heeft hij de afgelopen twee races verkleint, met klinkende overwinningen. Die goede lijn wil hij door trekken én verder in lopen. Maar ook Alonso gaat voor niets minder dan zeges. Dat belooft wat voor de Grand Prix van Duitsland, die komend weekend plaats heeft. Met name dankzij de superieure banden van Bridgestone lukte het de zevenvoudig wereldkampioen uit Duitsland om in de voorbije twee Grand Prix’ (Amerika en Frankrijk) terrein goed te maken op Alonso. Laatstgenoemde maakt gebruik van rubber van Michelin, en dat kon niet tippen aan de snelheid van de Bridgestones. Schumacher reed dan ook zonder enige tegenstand als eerste over de eindstreep.

In het kampioenschap heeft hij daarmee zijn achterstand op Alonso teruggeschroefd naar zeventien punten. Alonso leidt de dans nu met 96 punten, Schumacher heeft er 79. Vóór de Grand Prix van Amerika stond de Spaanse titelverdediger nog vijfentwintig punten voor. En dat biedt perspectief, zegt Schumacher. ,,De strijd is nog niet beslist.”

Daarin heeft Schumacher gelijk, maar net als vorig jaar, toen McLaren het slotoffensief van Kimi Raikkonen veel te laat inzette, lijkt het leed al te zijn geschied. Zelfs als Schumacher alle resterende races wint en Alonso steeds tweede wordt, komt Schumacher punten te kort. En dat zoiets gebeurt is volgens Fernando Alonso hoogst onwaarschijnlijk.

,,Toen Ferrari in Imola en op de Nürburgring twee races op rij won, dacht ook iedereen dat de kansen gekeerd waren”, herinnert hij zijn toehoorders aan de voorbije maanden. ,,Daarna won ik vier races op rij. Maar zelfs als Ferrari nu sterker blijft dan wij, is er weinig aan de hand. Kijk maar naar de stand in het kampioenschap.”

Schumacher weigert het gevecht om het WK echter op te geven. ,,In de Formule 1 kan het snel keren”, meent hij. ,,Een comfortabele voorsprong kan als sneeuw voor de zon verdwijnen. Wij gaan er alles aan doen om dat te bewerkstelligen. We gaan de druk opvoeren, om verder in te lopen en opnieuw te winnen. We willen kampioen worden.”

Toch waagt de Duitser zich niet aan voorspelling voor de komende Grand Prix van Duitsland, zijn thuisrace. ,,We zouden het er goed moeten doen, maar aan de andere kant hebben we onlangs ervaren dat zelfs het kleinste onderdeel een enorme impact kan hebben op de prestaties. Ik doe dus geen voorspelingen. Maar een ding staat als een paal boven water: we gaan onze uiterste best doen. We willen Hockenheim verlaten als overwinnaars.”

Alonso’s doel voor de Duitse Grand Prix? Je raadt het al…Schumacher verslaan. ,,Ik ben heel optimistisch. En ik denk dat een zege in Duitsland meer dan tien punten waard is. Dit vanwege het psychologische aspect. Ik probeer alle races te winnen, maar het zou heel veel betekenen als ik hier kan winnen. Het is immers Michaels thuisrace.”

De blik van pers en publiek zal komend weekend niet alleen gericht zijn op het duel tussen Alonso en Schumacher. Super Aguri kan op extra aandacht rekenen. Want het team verschijnt voor het eerst tijdens een Grand Prix ten tonele met de SA06. Het is de eerste echte Aguri-Honda. Tot nog toe reed het team met een opgelapte Arrows A23 uit 2002. En als we coureur Takuma Sato moeten geloven is het een hele vooruitgang.

Naast de nieuwe auto heeft Super Aguri in Hockenheim een andere noviteit. Sakon Yamamoto staat er voor het eerst aan de start van een Grand Prix. Hij fungeerde de voorbije races als vrijdagcoureur van de renstal. ,,We zijn goed voorbereid, omdat ik vier Grand Prix’ heb gedaan als derde coureur. Ik ken het team en weet hoe we moeten samenwerken. Het heeft zijn vruchten afgeworpen.”

De 24-jarige Japanner neemt het tweede stoeltje van Franck Montagny over. Hij kent Hockenheim nog uit de Formule 3, toen hij voor de equipe van MF1 Racing-teambaas Colin Kolles reed. Yamamoto: ,,Dat is een voordeel. Ik ken het circuit. Heb er veel gereden, alle tests meegerekend. Ik heb er heel veel zin in.”

Ook Christijan Albers heeft er zin in. Niet alleen omdat er altijd veel Nederlandse toeschouwers aanwezig zijn in Hockenheim. Hij verwacht nog competitiever te zijn dan in de voorgaande Grand Prix’. ,,We hadden vorige week een goede test in Jerez, die ons veel waardevolle informatie heeft opgeleverd over onze laatste upgrades en over de banden”, zegt de Nederlandse coureur van MF1 Racing. ,,Ik verwacht dat we competitiever zullen zijn dan anders. Als we op vrijdag snel een goede afstelling kunnen vinden, dan maken we een redelijke kans op een sterke race.”

BMW Sauber rijdt niet langer met de radicale ‘Twin Towers’ op de neuzen van de F1.06. Het blijft bij een eenmalig optreden tijdens de onlangs verreden Grand Prix van Frankrijk. Het gebruik van de opmerkelijke aërodynamische hulpmiddelen is door de internationale autosportfederatie FIA per onmiddellijk verboden, maar het Duits-Zwitserse fusieteam heeft nog altijd hetzelfde doel. ,,We willen in de punten rijden”, zegt teambaas Mario Theissen. Ook voor punten gaan de teams van Honda, McLaren, Toyota, Williams en Red Bull Racing. Zondagmiddag, even voorbij de klok van half vier, weten we meer!

PPB