Voorbeschouwing Grand Prix van Hongarije
Fernando Alonso leek zich anderhalve maand geleden op te kunnen maken voor een tweede wereldtitel. Zo comfortabel ging hij aan de leiding in het WK. Maar het kan snel gaan in de Formule 1. Nu voelt de Spanjaard de hete adem van Michael Schumacher in zijn nek. De zevenvoudig wereldkampioen uit Duitsland heeft de spanning in het WK weer helemaal teruggebracht. Hij kijkt dan nog wel tegen een achterstand van elf punten aan, maar als hij de vorm die hij in de afgelopen drie races had (drie zeges) kan vasthouden is het snel gedaan met de voorsprong van Alonso. En helemaal als ook Renault de lijn van de afgelopen Grand Prix’ doortrekt. In Duitsland behaalde de Régie haar slechtste seizoensresultaat: Alonso en Fisichella werden vijfde en zesde. Er stond voor het eerst dit jaar geen Renault-man op het podium.
Toch maakt Flavio Briatore, teambaas bij Renault, zich geen zorgen. Sterker nog, hij heeft alle vertrouwen in een voor hem en zijn team positieve afsluiting van het seizoen. ,,Afgelopen jaar zag het er ook naar uit dat McLaren aan de haal zou gaan met het constructeurskampioenschap, maar toch wonnen wij”, herinnert Briatore zich. ,,Laten we nog even wachten met stellen dat Ferrari terug is. Ze hebben nu getoond solide aan kop te staan, maar laten we kijken of ze dat kunnen vasthouden.”
Ook Alonso blijft er opvallend positief onder. Hij weigert eveneens op te geven. Dat Ferrari momenteel sneller is dan Renault, wordt door velen toegeschreven aan Michelin. De Fransen zijn met hun laatste seizoen in de Formule 1 bezig en zouden niet meer volop investeren om hun banden beter te maken dan die van concurrent Bridgestone. Onzin, zegt Alonso.
,,Dat Michelin na dit seizoen stopt zie ik juist als positief. Ze willen stoppen op hun hoogtepunt. Omdat dit hun laatste jaar is zijn ze nog vastbeslotener dan anders om de wereldtitel te pakken. Of ik ze daarvoor extra moet motiveren? Nee hoor, dat doen ze zelf wel. Ik maak me over de banden geen zorgen.’’
Hij vervolgt: ,,Het gat is de voorbije drie races kleiner geworden. Toen ik vijfentwintig punten voorsprong had, zei ik al dat er geen reden tot optimisme was. Maar nu moeten we niet pessimistisch worden. Ik heb alle vertrouwen in Renault en Michelin. Wij gaan spoedig weer winnen.”
Behalve natuurlijk Schumacher (,,De prestaties van de afgelopen races geven ons een heleboel vertrouwen”), denkt ook Kimi Raikkonen in Hongarije mee te kunnen strijden om de prijzen. De Finse McLaren-coureur werd in Duitsland derde, nadat hij van pole-positie startte. En daar put hij hoop uit.
,,De auto was echt veel sneller in Duitsland dan in voorgaande races. We hebben een stap voorwaarts gemaakt”, zegt Raikkonen. ,,Ik zie er dan ook naar uit om de komende race opnieuw op het podium te staan.” Om eraan toe te voegen: ,,Het wereldkampioenschap is voor mij buiten bereik. The next best thing waarvoor ik dan ook alleen nog kan gaan is een zege.”
Jacques Villeneuve (BMW Sauber) zou ook graag op de Hungaroring meestrijden. Maar hij is er niet bij. De voormalige wereldkampioen moet de Grand Prix van Hongarije aan zich voorbij laten gaan. Hij ondervindt te veel last van de gevolgen van de crash die hij afgelopen zondag in Duitsland had. ,,Jacques heeft ons laten weten dat hij als gevolg van de crash in Hockenheim niet fit is om te racen”, zegt BMW Motorsport-directeur Mario Theissen.
Robert Kubica vervangt Villeneuve. De 21-jarige Pool fungeerde de voorbije twaalf Grand Prix’ als derde rijder bij BMW Sauber. Theissen: ,,Robert heeft tot op heden een geweldige indruk achter gelaten, zowel in de tests als in de vrije trainingen op de vrijdagen. Nu kan hij laten zien wat hij kan in een Formule 1-race.”
Hij heeft er zin in. ,,Ik had mijzelf voorbereid op een heel jaar niet racen. Ik ben dus heel blij met deze kans”, zegt Kubica. ,,Tegelijkertijd ben ik trots dat BMW Sauber zo veel vertrouwen heeft in mij. En ik ga er alles aan doen om ze niet teleur te stellen.”
En MF1 Racing, de werkgever van Christijan Albers? Het team mikt vooralsnog weer op het halen van de tweede kwalificatiesessie (de ‘laatste zestien’) én een race die geen negatief staartje heeft. MF1 werd een aantal uur na de Grand Prix van Duitsland uit de uitslag geschrapt vanwege een te flexibel achtervleugel-element. In Hongarije hoopt Christijan Albers, net zoals in Duitsland, de strijd aan te kunnen gaan met de Toro Rosso’s. Zondagmiddag, even voorbij de klok van half vier, weten we meer!
PPB