Nieuw op formule1.info: stel je brandende vraag over de Formule 1 aan hoofdredacteur Ronald van Dam ([email protected]) en lees hier het antwoord. Vandaag: Zijn Michael Schumachers dagen in de Formule 1 geteld. Moet Ferrari hem volgend seizoen vervangen?

Beste Ronald,Ik wil je iets vragen over de geruchten rond Michael Schumachers contractverlenging. Zelf heeft hij gezegd wel door te willen gaan, maar wil Jean Todt dat ook met hem? Michael is een topcoureur. Toch wordt er ook gefluisterd dat Todt hem zou willen vervangen door een jonge talent. Schumacher presteert nu even wat minder. Wat zou voor Ferrari de reden zijn om Schumacher weg te doen of te houden?

Roy Wijgerink ([email protected])

Beste Roy,

Die is er niet. Michael Schumacher is het beste dat Ferrari ooit is overkomen. Vijf wereldtitels, vierenzestig overwinningen, vierenvijftig pole-positions, zes constructeurstitels. Ferrari neemt pas afscheid van Michael Schumacher als hij zelf vindt dat het tijd is om te stoppen. Het enige dat zijn tegenvallende prestaties in de eerste vijf races van hert seizoen hebben bewezen is dat zelfs een buitengewoon coureur als Schumacher niet zonder een goede auto kan. En dat je ook de nodige geluk nodig hebt. In de vijf seizoenen dat hij wereldkampioen is geworden bij Ferrari is hij maar acht keer uitgevallen in vijfentachtig races, waarvan vier keer door een technische oorzaak en die andere vier keer door een botsing of een crash. Dat is een angstaanjagend laag uitvalpercentage. Mijn voormalige collega-commentator bij Canal+, Jan Lammers, noemde dat altijd ‘de kogelvrije betrouwbaarheid van de Ferrari’.

Maar dit seizoen is die niet meer zo ‘bullet proof’! Een botsing met Heidfeld in Melbourne, uitgevallen met een hydraulisch probleem in Bahrein en in Barcelona waren de banden de boosdoeners. Het geluk van Schumacher lijkt even op. Bovendien was de beslissing om de eerste races van het seizoen met de aan de nieuwe regels aangepaste F2004 te rijden, in de hoop punten te kunnen scoren, achteraf niet zo’n verstandige. Maar ja, achteraf weet iedereen het altijd beter. Zelfs ik.

Schumacher beschikt inmiddels over de nieuwe Ferrari F2005, maar dat is nog geen wonderauto. Bovendien had hij in twee van de vijf tot nu toe gereden races niet de banden om het podium te halen. In Maleisie was de band die Bridgestone had meegenomen voor zijn Ferrari gewoon niet goed genoeg en in Spanje werd Schumacher het slachtoffer van twee lekke banden, waarbij Bridgestone in het geval van de linker achterband (die veranderde van structuur tijdens de Safetycar-fase vroeg in de race) zichzelf iets zou kunnen verwijten.

Pech dus. Tegenslag, Maar dat maakt van Michael Schumacher niet ineens een andere, slechtere coureur. Zelden heb ik hem zo goed zien rijden als in Imola, wat mij vertelt dat het heilige vuur in de man nog lang niet is gedoofd. Als hij dit seizoen de wereldtitel kwijtraakt aan Alonso – hetgeen heel goed mogelijk is – zie ik hem in 2006 absoluut terug komen. Iemand als Schumacher is te eerzuchtig om via de zijdeur af te gaan. Die wil zijn prachtige loopbaan in stijl afsluiten.

In zijn plaats had ik dat na afloop van afgelopen seizoen al gedaan. Weer een seizoen de Formule 1 gedomineerd, alle records gebroken, niets meer te bewijzen. Het kon dit seizoen alleen maar minder gaan. En dat gebeurt nu dus ook. Maar geloof me: van Michael Schumacher zijn we nog niet af. Het probleem zit hem op dit moment in de auto. En de banden. Niet in hem.

Ronald van Dam