Met nog 26 dagen te gaan totdat de eerste race van start gaat, blikt Bernie Ecclestone vooruit op het aanstaande seizoen en laat hij nog wat proefballonetjes op.

Laten we maar beginnen met een vraag die veel mensen bezighoudt. Kan Michael Schumacher weer races winnen?
"Daar twijfel ik absoluut niet aan. Als hij een competitieve auto heeft, doet hij mee om de titel."

In de geschiedenis van de Formule 1 zijn er met Niki Lauda en Alain Prost maar twee wereldkampioenen geweest die een succesvolle comeback gemaakt hebben en weer een titel hebben behaald…
"Maar dit ligt anders. Niki won twee titels voordat hij met pensioen ging, en Alain drie. Michael ging met pensioen met zeven titels achter zijn naam, dus dan heb je het over een hele andere situatie. Niki keerde bovendien terug bij McLaren en Prost bij Williams, wat op dat moment echte topteams waren, terwijl je dat afgelopen seizoen helaas niet van Mercedes kon zeggen. Michael is nog altijd ontzettend gemotiveerd en fysiek is hij even sterk als tijdens zijn succesjaren. Als je met hem praat, kun je aan elk woord en elk gebaar aflezen dat hij – boven alles – weer wil winnen. Als Mercedes hem een goede auto geeft, zal hij weer zegevieren."

Maar is het niveau van de andere deelnemers niet veel hoger? Lauda en Prost hoefden het niet op te nemen tegen een rijdersveld waar jongens als Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Mark Webber en Jenson Button deel van uitmaakten.
"Dat is waar. Vroeger stonden er veel minder coureurs uit de 'a-categorie' op de grid dan nu. Destijds had je twee of drie coureurs en maximaal twee renstallen die kans maakten op de titel. Het was een strijd tussen Ferrari en McLaren, of het ging tussen Ferrari en Williams, of McLaren en Williams, maar dat was het dan ook wel. Vandaag de dag hebben we vier, misschien zelfs vijf teams die in staat zijn om races te winnen. Dat betekent dat er acht of negen coureurs zijn die om de hoogste trede van het podium kunnen strijden. Helaas ligt één van die coureurs nu echter in het ziekenhuis, want Robert Kubica is in mijn ogen ook een topcoureur."

Kubica verongelukte tijdens een rally, terwijl Schumacher en Webber zich ook wel eens geblesseerd hebben tijdens het motorrijden en mountainbiken. Is het er niet eens tijd voor dat teams dit soort gevaarlijke hobby's aan banden leggen?
"Laat ik één ding voorop stellen: als je deze jongens vraagt in wat voor voertuig ze het liefst een ongeluk zouden meemaken, zouden ze allemaal voor een Formule 1-auto kiezen. Herinner je je de Grand Prix van Canada in 2007 nog? Kubica maakte een horrorcrash mee, maar hij stapte met niet meer dan een hersenschudding en een verdraaide enkel uit zijn auto. Dat laat duidelijk zien hoe veilig de Formule 1 geworden is. Als je coureurs verbiedt om bepaalde dingen te doen, zeg je ze eigenlijk wat ze in hun vrije tijd wel en niet mogen doen. Ik heb wel mijn eigen ideeën over hoe je dat het beter kan aanpakken."

Hoe dan?
"Laat ik weer Kubica als voorbeeld nemen. Hij was tussen twee tests door aan het rallyen en verongelukte. Als ik zijn teambaas was geweest, had ik het volgende gezegd: "Luister, je bent komend weekend aan het rallyen, dus dan ben je daarna vast wel moe. Het lijkt me dus beter dat je de volgende test overslaat, dan laten wij je teamgenoot en de reserverijder het werk wel doen." Denk je dat hij nog was gaan rallyen als zijn teambaas dat gezegd had? Ik denk het niet."

Wereldkampioen Vettel liet onlangs optekenen dat het hem stoort dat de Formule 1 de oren teveel naar het publiek laat hangen en te vaak radicale wijzigingen – zoals de verstelbare achtervleugel – doorvoert om voor meer spektakel te zorgen. Wat vindt u daar van?
"Hij heeft waarschijnlijk gelijk. Het wordt moeilijk voor de stewards om dit onder controle te houden omdat de momenten waarop je de achtervleugel mag gebruiken zo kort zijn. Er is een grote kans dat het voor controverses en protesten gaat zorgen. Het lijkt me bovendien ook een gevaarlijk systeem. Wat als de vleugels vlak voor een bocht niet weer omhooggaan en de coureur downforce mist? Dat kan makkelijk voor problemen zorgen, dus we moeten het goed in de gaten houden."

Zijn er nog meer dingen die volgens u voor meer spanning kunnen zorgen?
"Ik blijf het een goed idee vinden om medailles uit te delen in plaats van punten. Coureurs willen winnen en ze racen niet om de tweede, derde of vierde plaats. We moeten naar een systeem toe waarin zeges tellen. Dit zou afgelopen seizoen bijvoorbeeld goed gewerkt hebben. Vettel en Alonso zouden na de laaste race allebei vijf gouden medailles en ook evenveel zilveren en bronzen medailles gehad hebben. Vettel zou dan uiteindelijk tot kampioen gekroond zijn omdat hij een vierde plaats meer had, spannender dan dat kan het toch niet?"

Heeft u verder nog ideeën?
"Ja. Inhalen is tegenwoordig bijna onmogelijk omdat er in droogweer-omstandigheden maar één goede racelijn is door al het rubber op de baan. Als het regent, is het echter een totaal ander verhaal. Regenraces zijn altijd al de meest spectaculaire wedstrijden geweest, dus we moeten er voor zorgen dat het vaker regent…"

U wil regen maken?
"Ja, er zijn nu al circuits die je kunstmatig onder water kan zetten en het zou niet moeilijk zijn om een dergelijk systeem op een bepaald aantal banen aan te leggen. We zouden het dan – nadat we twee minuten van tevoren een waarschuwing geven – bijvoorbeeld halverwege de race kunnen laten 'regenen', of de baan voor een duratie van twintig minuten nat maken of tijdens de laatste tien ronden. Spanning is dan gegarandeerd, maar de omstandigheden blijven voor iedereen gelijk."

Bron: Formula1.com