Formule 1-technici bij alle teams (behalve Squadra Toro Rosso) maken zich in toenemende mate zorgen over de Cosworth V10, die het voormalige team van Minardi komend jaar in afgeknepen versie mag inzetten. Zij vrezen een onevenredig groot voordeel voor het juniorteam van Red Bull Racing. Het uit Minardi voortgekomen Squadra Toro Rosso, het nieuwe juniorteam van Red Bull Racing, maakt komend seizoen als enige renstal gebruik van afgeknepen Cosworth V10-krachtbronnen. Het maximum toerental is beperkt tot 16.500 toeren per minuut, en er is een luchtrestrictor van 77 millimeter verplicht gesteld.

Technici van de andere teams zeggen echter in het Britse magazine Autosport te vrezen dat de restricties niet ver genoeg gaan. Zij zeggen er van uit te gaan dat de V10’s nog altijd 750 pk’s zullen ophoesten, circa dertig paardenkrachten meer dan de 2,4 liter V8-motoren die door de overige teams worden gebruikt.

,,Deze motoren werden alleen nog maar voor 2006 toegestaan, om Minardi met een goedkope motor binnen boord te houden’’, aldus een anonieme bron tegenover Autosport. ,,Zoals de situatie nu is heeft het team een enorm voordeel ten opzichte van de andere teams, die veel geld kwijt zijn voor nieuwe en dure motoren.’’