Ferrari’s Kimi Räikkönen heeft in de openingstraining in Sotji de snelste tijd gereden. Räikkönen was net wat sneller dan zijn landgenoot Valtteri Bottas.

De twee Finnen spelen vooralsnog de facto de rol van tweede man bij Ferrari en Mercedes, maar op de eerste ochtend op het Sochi Autodrom eindigen ze dus voor hun teamgenoten. Bottas’ Mercedes-collega Lewis Hamilton is daarbij derde, voor Sebastian Vettel in zijn Ferrari.

Bottas moet daarbij 0.045 prijsgeven op Räikkönen, Hamilton zes tienden en Vettel – met Max Verstappen daar tussen op de vierde plek – 1.1 seconde. Vettels laatste run is echter niet zonder fouten: hij gaat tot twee keer toe in de fout in de laatste sector.

Bottas eindigde als tweede, nadat hij vrij lang bovenaan stond.

Eerst doet hij dat bij bocht elf, zonder grote gevolgen behalve voor zijn rondetijd, maar daarna spint hij bij de chicane van bocht vijftien/zestien. Het is een aardige spin, ogenschijnlijk veroorzaakt doordat hij te hard over de kerbs gaat, maar Vettel houdt ‘m uit de muur.

Hamilton maakt op datzelfde baandeel ook een fout, maar hij schiet enkel door, waarna hij zijn auto snel en soepel omdraait en verder gaat. De Brit maakte wel meer kleine foutjes, maar was zeker niet de enige die met rem- of balansprobleempjes worstelde op het nog erg gladde en stoffige Sochi Autodrom.

Eerder in de sessie is het overigens lange tijd Bottas die de snelste man op de baan is, zowel na de eerste runs op softs als supersofts. De sessie wordt trouwens na pakweg een uur nog even kort onderbroken, nadat de motorkap ineens van de Force India van Esteban Ocon vliegt.

Sirotkin was snel klaar.

Problemen zijn er ook voor lokale held Sergey Sirotkin, de testrijder van Renault. Zijn bolide valt ineens stil en ondanks uitgebreide uitleg over de radio van het team, krijgt de Rus deze niet meer aan de praat. Zo blijft de teller voor hem op twee ronden staan.

Het meest productief is Williams-coureur Lance Stroll, die dertig ronden rijdt. Niet gek ook, want hij kende het circuit nog totaal niet. Minder productief is McLarens Stoffel Vandoorne, met negentien rondjes, waarbij hij op het eind klaagt dat zijn Honda-motor ‘geen power‘ meer heeft.