Mercedes-coureur Nico Rosberg heeft de eerste vrije training in Maleisië als snelste afgesloten. Max Verstappen was zevende, Kevin Magnussen zorgde, onbedoeld, voor het meeste vuurwerk.

Helaas voor Kevin Magnussen was dat letterlijk het geval: zijn Renault vloog, terwijl hij zich bij zijn team meldde na een installatierondje, in de pits in brand. De Deen kon gelukkig snel uit zijn auto springen, het bluswerk ging wat minder voorspoedig. Niet omdat de gelegenheids brandweermannen van Renault niet kordaat optraden, maar omdat er – ogenschijnlijk – brandstof uit de Renault lekte, wat zoals de naam aangeeft meerdere keren ontbrandde.

De Renault-teamleden moesten dus nog meerdere keren ingrijpen, terwijl de sessie ondertussen meer dan een kwartier stil lag door het voorval. Magnussen kwam uiteraard niet meer in actie, nadat zijn in bluspoeder bedekte Renault eindelijk de garage in geduwd kon worden.

www.sutton-images.com Kevin Magnussen (DEN) Renault Sport F1 Team RS16 on fire in pit lane during FP1 at Formula One World Championship, Rd16, Malaysian Grand Prix, Practice, Sepang, Malaysia, Friday 30 September 2016.

Een flinke brand bracht een einde aan de training van Magnussen.

Op de baan zelf was het na de hervatting Nico Rosberg die de snelste tijd liet noteren. Met een 1:35.227 was hij aan het eind van de training bijna een halve seconde sneller dan zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton. Wel verpestte Hamilton al vroeg in de training een setje van zijn zachte banden met een flinke lock-up.

Achter het Mercedes-duo, waren de Ferrari-coureurs derde en vierde, voor McLarens Fernando Alonso en de Red Bull-rijders. Daniel Ricciardo was daarbij twee tienden sneller dan Max Verstappen.

Ricciardo en Verstappen waren respectievelijk 1.5 en 1.7 seconde trager dan Rosberg. De Mercedes-coureurs reden hun snelste tijden echter op softs, net zoals het Ferrari-duo, de Red Bull-jongens deden dat op de tragere mediums.

Grote incidenten bleven verder uit, al ploegde Toro Rosso’s Carlos Sainz (vijftiende) nog een keer vol door het grind bij de elfde bocht. Rosberg overkwam hetzelfde, waarna zijn monteurs later de kiezelstenen uit zijn auto stonden te graven. Jolyon Palmer (Renault) scheurde ook nog een keer buiten de baan om verder, terwijl Manors Pascal Wehrlein opzichtig met de balans van zijn auto worstelde.