Max Verstappen heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Singapore als snelste afgesloten. De Red Bull-coureur was in de avondschemering nipt sneller dan teamgenoot Daniel Ricciardo.

Verstappen reed zijn snelste rondetijd van 1:45,823 op de ultrazachte bandencompound. Ricciardo had vijf honderdsten van een seconde meer nodig om het Marina Bay Street Circuit af te leggen. Sebastian Vettel stuurde zijn Ferrari op een halve seconde van Verstappen naar de derde plek.

Mercedes kwam niet in de buurt van de bovenste posities op de tijdenlijst. Lewis Hamilton werd vierde op zes tienden achterstand. Nico Rosberg pakte de vijfde plek, maar schreef onderweg wel een voorvleugel af door in de langzame bocht 18 in de baanafzetting te knallen.

Zachte banden
Dat het Mercedes-duo het net zo lastig zal krijgen als vorig jaar in Singapore, is daarmee nog niet gezegd. Hamilton en Rosberg reden hun snelste ronden op de zachte Pirelli’s, in tegenstelling tot de concurrentie, die zonder uitzondering gebruik maakte van de ultrasofts.

Anders dan teamgenoot Vettel kon Ferrari-coureur Kimi Räikkönen zich niet mengen in het gevecht om de hoogste plekken. De Fin stond ruim drie kwartier in de pits, en kwam pas met een kwartier te gaan nog even de baan op. Verder dan de zesde plek, een seconde achter Verstappen, kwam Räikkönen niet meer.

Niet probleemloos
Helemaal probleemloos verliep Verstappens training niet. Niet lang nadat hij zijn snelste ronde had gereden, klaagde de Nederlander dat de achterbanden van zijn set supersofts al na vier ronden grip begonnen te verliezen.

Aan het begin van de training schampte Verstappen bovendien met zijn rechter achterwiel de muur bij het uitkomen van bocht 21. Hij zal misschien even terug hebben gedacht aan zijn rampenweekend in Monaco, maar dit keer liep Verstappens Red Bull geen schade op. Later in de training kopieerden ex-wereldkampioenen Sebastian Vettel en Fernando Alonso Verstappens actie, ook zonder schade.

Ook Jenson Button kreeg te maken met een probleem: hij viel op de baan stil aan het einde van zijn installatieronde. Daarop duwden marshalls Button terug naar de pits. Later kon de McLaren-rijder alsnog de baan op. Dat gold niet voor Romain Grosjean, die wegens een motorprobleem helemaal niet in actie kwam.