Max Verstappen heeft op een ‘hobbelig’ Circuit of the Americas de snelste tijd genoteerd in de eerste vrije training: 1:34.057. Sebastian Vettel volgt op iets meer dan een tiende en Alexander Albon sluit aan op twee tienden.

Op een koud Austin, waar het slechts negen graden is, is het gesprek van de dag de staat van het circuit. ”De hobbels zijn wel heel extreem, ik weet niet of de baan veilig genoeg is”, meldt Lewis Hamilton al tijdens zijn outlap aan het team. Dat het hobbelig is merkt Kevin Magnussen, die op het rechte stuk dusdanig hard tegen het asfalt komt dat er onderdelen van zijn vloer losschieten. ”Bij de uitgang van bocht negen maakte ik een hele grote sprong, het lijkt wel een schans daar”, aldus de Deen.

Charles Leclerc komt na zo’n vijf minuten de baan op en is bezig aan zijn eerste getimede ronde als hij over de boordradio meldt dat er problemen zouden zijn met zijn Ferrari-motor. Het team meldt al snel dat er geen motorproblemen zijn, maar ze controleren voor de zekerheid wel het gaspedaal.

Nicholas Latifi, de F2-coureur die voor deze sessie in de Williams van George Russell plaatsneemt, veroorzaakt even later kort een gele vlag. De Canadees lijkt stil te vallen nadat zijn auto plotseling van de zevende versnelling in zijn neutraal schiet, maar hij kan de Williams terugbrengen naar de pitstraat.

(Tekst loopt door onder de foto)

Meerdere coureurs klagen over het hobbelige circuit. Foto: Motorsport Images

Met nog een kwartier te gaan meldt Leclerc dat het terugschakelen niet soepel verloopt. ”We denken dat het door de hobbels komt”, zegt zijn engineer. ”Het is het hobbeligste circuit ter wereld”, zegt Hamilton in de slotfase van de training om zijn eerste woorden kracht bij te zetten. Opvallend is dat Mercedes niet bovenaan de tijdenlijst te vinden is: Lewis Hamilton zet de achtste tijd neer en Valtteri Bottas de zeventiende.

Tijdens deze eerste vrije training maken meerdere coureurs ook gebruik van de Pirelli-banden voor 2020. Pirelli heeft twee sets van deze banden vrijgegeven aan alle coureurs om tijdens deze en de tweede vrije training te gebruiken.

(Volledige uitslag onder de foto)

De testbanden van Pirelli op de Racing Point van Sergio Pérez. Foto: Motorsport Images