Nico Rosberg heeft in de tweede vrije training op Interlagos de rollen omgedraaid en zijn Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilon – de snelste man uit VT1 – afgetroefd. Max Verstappen was veertiende.

In VT1 was het Hamilton die iets meer dan een halve seconde sneller was, maar in VT2 was Rosberg de rapste met een net iets minder grote marge van 0.458 seconde. Na de eerste runs op de medium-banden, de hardste compound die Pirelli heeft meegenomen, was het overigens Hamilton die bovenaan stond. Op de zachte compound was Rosberg vervolgens echter de snelste, met een tijd van 1:12.385.

De voorsprong van de Mercedes-rijders op hun collega’s nam daarbij toe. Sebastian Vettel was in beide vrijdagtrainingen derde, maar waar hij in VT1 iets meer dan zes tienden moest toegeven, daar kwam hij in VT2 bijna een seconde te kort op de snelste tijd van Rosberg. In de andere Ferrari was Kimi Räikkönen vierde, voor Red Bull-coureur Daniel Ricciardo, Williams’ Valtteri Bottas, Romain Grosjean van Lotus en Force India’s Nico Hülkenberg.

De toptien werd volgemaakt door Daniil Kvyat en Felipe Massa. Max Verstappen eindigde op P14, één plaats en één tiende voor zijn Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz. Zo halverwege de training spinde Verstappen deels in de rondte. “De achterkant voelde erg los”, verklaarde de Nederlander, die bij bocht zeven dan ook de achterkant verloor. Van schade was geen sprake, maar Verstappen – die op softs onderweg was – dook wel naar binnen.

Net zoals in VT1, was Verstappen niet de enige bij wie het even mis ging. Bottas, Grosjean en Marcus Ericsson hadden ook ‘momentjes’, terwijl Ricciardo zelfs in de pits bijna achterstevoren ging en snelste man Rosberg er in de laatste bocht een keer vanaf schoof. Voor Rosberg was het sowieso geen probleemloze sessie, want hij had ondanks zijn snelste tijd eerst versnellingsbakproblemen en later klachten over de instellingen van zijn auto.

Alonso
De snelste tijden van de sessie werden overigens allemaal neergezet na een korte onderbreking. Met de nodige rook en een beetje vuur diende Fernando Alonso zijn McLaren – Honda namelijk na krap een half uur langs de baan te parkeren met een motorprobleem. Het weghalen van de auto duurde even en betekende dat de training tien minuten stilgelegd moest worden.

Het leverde een triest beeld op, van Alonso die ogenschijnlijk zat te balen op de vangrails, alvorens hij een lift kreeg naar de pits. Aldaar beende hij door de McLaren pitbox. Verdere actie zat er niet in voor de tweevoudig wereldkampioen, die de training als achttiende afsloot, na slechts tien ronden. Zijn teamgenoot Jenson Button deed het niet veel beter op P16, maar kwam in ieder geval nog tot 37 ronden.