De Grand Prix van Amerika belooft een boeiend vervolg te worden op de spectaculaire Grand Prix van Canada van afgelopen weekend. Formule1.info vraagt zich intussen af: waar blijft Takuma Sato? De Japanse BAR-coureur finishte vorig jaar als derde op Indianapolis.


Takuma Sato was vorig jaar één van de smaakmakers in het overwegend door Ferrari gedomineerde seizoen 2004. De BAR-man behaalde op Indianapolis zijn eerste en enige podium in de Formule 1, achter de Ferrari-coureurs Michael Schumacher en Rubens Barrichello.

De Japanner is tot dusver geen schim van de strijdlustige coureur die hij in 2004 was. De malaise bij BAR lijkt hem harder te treffen dan collega Jenson Button, die tot dusver de Japanner ver achter zich houdt. Ook in Canada kwam Sato (ondanks de verrassende pole-position van zijn Britse teamgenoot) niet boven de middelmaat uit, en viel hij bovendien uit met technische problemen.

Sato hoopt in Amerika de slechte serie tot doorbreken: ,,Ik bewaar mooie herinneringen aan de race in Indianapolis in 2004. Ik stond daar voor het eerst op het podium. Daarom kijk ik heel erg uit naar komend weekend. Ik denk dat we competitief kunnen zijn, want het nieuwe aërodynamische pakket zag er in Canada goed uit. Ik hoop dat we in Amerika weer een stap vooruit kunnen zetten met de wagen.’’

Bij Ferrari en Bridgestone wordt die hoop ook gekoesterd. De tweede plaats van Schumacher en de derde van Barrichello lijkt de definitieve aanzet voor een betere periode. Technisch manager Hisao Suganuma van Bridgestone is optimistisch: ,,Het was geweldig om beide Ferrari-rijders op het podium te zien. De temperatuur van het asfalt was erg hoog en dat was zeer zwaar voor de banden. Ik ben daarom erg te spreken over de consistente prestaties van de banden. Hierdoor konden Michael en Rubens een tweede en derde plaats scoren. Gezien het feit dat Rubens de race vanuit de pitstraat aanving, was zijn derde plaats uitstekend. We hebben een stap voorwaarts gezet met de nieuwe bandenspecificatie, die we ook in Indianapolis willen gaan gebruiken.’’

Die ’stap voorwaarts’ wil McLaren ook zetten in Amerika, maar dan richting wereldtitels bij coureurs en constructeurs. De zege van Kimi Raikkonen in Canada (en de uitvalbeurt van Fernando Alonso) heeft de deceptie van de Grand Prix van Europa (uitvalbeurt Raikkonen in laatste ronde, zege Alonso) volledig weggepoetst. Alonso leidt de dans nog vrij riant, maar bij McLaren ruiken ze bloed. Ten aanval, luidt het credo van teambaas Ron Dennis: ,,Onze aanpak is vanaf nu heel eenvoudig. Strategisch rijden is taboe, we gaan alleen voor de zege. Om wereldkampioen te worden zullen we nog veel wedstrijden moeten winnen. We gaan niet berekenend rijden, het is alles of niets.’’

Zoals gezegd, de Grand Prix van Amerika heeft alle ingrediënten in zich voor een nieuw spektakelstuk.