Mark Webber probeert te achterhalen waarom hij tijdens het Grand Prix-weekend in Melbourne niet in staat was de tijden van Sebastian Vettel te evenaren. Hij weet nog niet waar het aan schort.

Terwijl Vettel onbedreigd naar de poleposition en overwinning stuurde, had Webber grote moeite de concurrentie voor te blijven. De Australiër slaagde daar uiteindelijk niet in, want hij finishte voor eigen publiek slechts als vijfde.

“De nabespreking met mijn ingenieurs duurde langer dan normaal gesproken het geval is. We keken de telemetrie er nog eens goed op na om de oorzaak te vinden, maar het lijkt er op dat we eerst de auto uit elkaar moeten schrijven. Pas dan weten we of er iets stuk was”, schrijft Webber in zijn column voor de Daily Telegraph.

“Op de een of andere manier had ik maar weinig grip. Daardoor sleten mijn Pirelli-banden sneller dan die van Sebastian. En als gevolg daarvan moest ik tijdens de race drie pitstops maken, terwijl Sebastian aan twee stops genoeg had.”

Webber had na de kwalificatie goede hoop naar voren te komen, bijvoorbeeld door de tweede plaats af te pakken van Lewis Hamilton. Bij de start lukte het hem niet, verderop in de race ook niet. “In de derde ronde wist ik genoeg. Toen mocht ik voor het eerst mijn achtervleugel verstellen en ik dacht Lewis wel even in te halen. Niet dus! Het maakte amper verschil. Toen wist ik genoeg.”

Hij wil echter niet direct een oordeel vellen over de nieuwe regel. “De laatste bocht op het circuit van Albert Park zorgt ervoor dat de auto’s niet te dicht achter elkaar kunnen rijden, daarvoor is het effect op de aerodynamica te groot. Dat is in Maleisië anders, als de laatste bocht een langzame hairpin is. Het verstellen van de achtervleugel onder het accelereren zou meer effect moeten hebben.”