Aanstaande vrijdag vindt in het Russische Sint-Petersburg het FIA-gala plaats. Daar worden traditioneel verschillende prijzen uitgereikt, zoals voor de persoonlijkheid van het jaar, de rookie van het jaar en de inhaalactie van het jaar. Een geschikt moment dus om onze eigen winnaars van 2018 te kiezen: de FORMULE 1-awards.

Persoonlijkheid van het jaar: Max Verstappen
Sinds Max Verstappen in 2015 de Formule 1 betrad, won hij ieder jaar de titel ‘persoonlijkheid van het jaar’. Ook in 2018 verdient hij hem. Verstappen is niet het type dat een blad voor de mond neemt. Of het nu gaat om het strafpuntensysteem (“Ze moeten het in de prullenbak gooien”), collega-coureurs (“Wat een idioot!” over Ocon) of zichzelf (“Ik heb het verprutst”), Verstappen heeft overal een mening over en schroomt niet om die met de wereld te delen.

Actie van het jaar: Daniel Ricciardo
Eigenlijk kon het niet. Er was helemaal geen ruimte, daar in bocht 6 tijdens de Grand Prix van China. Toch wist Daniel Ricciardo een geslaagde inhaalactie te plaatsen op Valtteri Bottas. Laat en diep inremmen: zo is Ricciardo op zijn best. Bottas was zelfs na een verdedigende actie kansloos. Ricciardo ging er voor zijn neus met de overwinning vandoor – de mooiste inhaalactie van 2018.

Crash van het jaar: Marcus Ericsson
Er zijn veel kanshebbers voor de crash van het jaar, zoals de startcrash op Spa, die van Brendon Hartley op Silverstone of die van Ricciardo en Verstappen in Bakoe. Het ongeluk van Marcus Ericsson op Monza spant echter de kroon. De Zweed wilde net aanzetten voor een snelle ronde in de tweede training toen zijn DRS niet sloot. Zijn Sauber schoot haaks linksaf de muur in en sloeg meerdere keren over de kop. De auto werd afgeschreven, Ericsson kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Overigens is het niet de eerste keer dat Ericsson problemen had met DRS: in Silverstone ging het ook al mis. Destijds had hij een bijzondere uitleg: “Ik gleed met mijn duim langs het knopje.”

Gênantste moment: Romain Grosjean
Ja, Sebastian Vettels crash in Duitsland was ook één van de kanshebbers in deze categorie, maar het gênantste moment van het jaar was voor ons toch echt de crash van Romain Grosjean in Azerbeidzjan. Grosjean reed in zijn Haas achter de safetycar toen plots het noodloot toesloeg. Hij verloor tijdens het opwarmen van zijn banden de controle over de auto en spinde de muur in. Volkomen zijn eigen schuld. Een beginnersfout, niet één die je van iemand met meer dan 120 GP-starts verwacht. Het antwoord van zijn engineer maakte het moment compleet: “Volgens mij heeft Ericsson ons geraakt!”

Podium van het jaar: Sergio Pérez
Fans van teams in het middenveld hadden dit jaar weinig om echt voor te juichen. Bij 20 van de 21 Grands Prix eindigden Red Bull, Ferrari of Mercedes namelijk op het podium. Alleen in Azerbeidzjan haalde een team uit het middenveld het podium: Sergio Pérez werd daar derde voor Force India. Een absoluut hoogtepunt voor het team in financiële problemen.

Boordradio van het jaar: Sebastian Vettel
Het is een bekend gegeven dat Duitsers geen humor hebben, maar Sebastian Vettel vormt een positieve uitzondering. Zo liet hij zich tijdens de training in Brazilië van zijn lollige kant zien. “Er zit iets los tussen mijn benen, afgezien van het overduidelijke”, meldt hij het team. “Dus er vliegt iets rond bij mijn benen. Ik zou trots zijn als het is wat jij denkt dat het is, maar dat is het niet!”

Pechvogel van het jaar: Daniel Ricciardo
2018 is voor Daniel Ricciardo een jaar vol pieken en dalen. Hij wint weliswaar in China en Monaco, maar wordt ook geplaagd door aanhoudende mechanische pech. Van de 21 races finisht hij er slechts 13. Ricciardo sluit het jaar daardoor af met twee podiums. Een heel verschil met teamgenoot Verstappen, die dit seizoen maar liefst elf keer het podium mocht betreden.

Vreemdste finish van het jaar: Canada
Leuk idee: een celebrity de finishvlag laten zwaaien bij een race. Bij de Grand Prix van Canada ging dat echter niet helemaal goed: er werd te vroeg afgevlagd. De wedstrijdleiding gaf model Winnie Harlow namelijk al in ronde 69 de instructie om af te vlaggen in plaats van na de geplande 70 ronden. Het gevolg: verwarring alom. De coureurs maakten de race voor de zekerheid maar gewoon af en kregen na 70 ronden nóg een keer de finishvlag.

Teamorder van het jaar: Mercedes
Teamorders zijn niet verboden in de Formule 1 en dat levert soms bijzondere taferelen ook. Zo ook bij Mercedes tijdens de Grand Prix van Rusland. Eindelijk leek Bottas op weg naar zijn eerste zege van 2018, maar de teamleiding gooide roet in het eten. De Fin moest namelijk plaatsmaken voor Hamilton en gaf zo de overwinning vrijwillig uit handen. Achteraf extra zuur, omdat Bottas mede door die teamorder dit seizoen geen race wint.