*

Weblog: de Grand Prix komt naar Zandvoort en daar mag heel Nederland, ook Assen, trots op zijn

Eelco den Boer

Eelco den Boer

9 april 2019 14:00

Weblog: de Grand Prix komt naar Zandvoort en daar mag heel Nederland, ook Assen, trots op zijn

Eindelijk is er een einde gekomen aan een lange stroom geruchten, speculaties en gesteggel: de Grand Prix van Nederland keert vanaf 2020 terug op de Formule 1-kalender. En dat is een prestatie van wereldformaat.

Het valt niet mee om een plek te veroveren op de Formule 1-kalender. Het is een schaars goed, er is veel geld mee gemoeid en er zijn een hoop voorwaarden om aan te voldoen. Bovendien zijn er veel kapers op de kust. Alleen in eigen land had Zandvoort al concurrentie van Assen, maar internationaal is de belangstelling nog veel groter, van Miami tot aan Hanoi.

Het kost wat centen, maar het kan ook veel opleveren. Het evenement zal de regionale economie stimuleren, en ook het toerisme landelijk bevorderen, omdat de Grand Prix Nederland wereldwijd op de kaart zet. Misschien rij je vanuit Haarlem inderdaad wel sneller naar Hockenheim dan Zandvoort op een zonnige dag, maar het is toch veel specialer om een Formule 1-race in eigen land te hebben. En je kunt er zelfs op de fiets naartoe!

Lees ook: Nederlandse GP keert na 35 jaar terug op Zandvoort

Aan de kaartverkoop zal het niet liggen, het evenement zal ongetwijfeld uitverkocht geraken. En dat zal ook enkele zwakke punten blootleggen, zoals de bereikbaarheid. Het zit in onze Nederlandse volksaard om te klagen, maar laten we de onvermijdelijke verkeerschaos gewoon accepteren en ons richten op iets anders wat we in Nederland graag doen: een (oranje) feestje bouwen!

Dat de biertjes nog wat duurder zullen zijn dan normaal, nemen we op de koop toe. Hoewel de geschiedenis van Zandvoort een belangrijke rol speelt bij de terugkeer van de Nederlandse GP, moeten we ook niet in het verleden blijven hangen: het zal anders zijn dan vroeger. Maar dat hoeft niet minder mooi te betekenen.

Zandvoort leent zich uitstekend voor een oranjefeestje.

Laten we onze karakteristieke scepsis opzij zetten, de bezwaren over bijvoorbeeld geluidsoverlast even parkeren (hoe heikel dat punt ook is) en de strijdbijl tussen Zandvoort en Assen begraven en met zijn allen genieten van het feit dat de Formule 1 weer in Nederland neerstrijkt. Door een groot succes te maken van de Grand Prix in Zandvoort, blijft het hopelijk ook na afloop van het vijfjarige contract en zelfs na de carrière van Max Verstappen een vaste waarde.

Want om op de kalender te blijven is misschien nog wel moeilijker dan om er te komen. Zelfs Silverstone, Hockenheim, Barcelona en Monza zijn immers niet zeker van hun plaats. Maar deze historische locaties hebben iets waar veel van de nieuwere circuits (denk aan Sjanghai, Sotsji en Bakoe) niet mee kunnen concurreren: sfeer! Als Zandvoort iets is, is het wel knus en gezellig. Kortom, typisch Nederlands.

Lees ook: De lange weg terug naar Zandvoort: speculeren, geld, een ‘informatie-oorlog’ en de Max-factor

Eelco den Boer

Eelco den Boer

Eelco den Boer (1981) raakte bevangen door het autosportvirus bij de Masters of F3. Hij werd direct abonnee toen er een Formule 1-tijdschrift op de markt kwam en voegde zich via een eclectische omweg in 2010 bij de redactie. Als coördinator brengt hij alles op de juiste plek, maar soms mag hij zelf ook op locatie aan de slag. Hij woonde 40 GP’s bij en heeft een zwak voor underdogs. Tevens is hij achtvoudig curlinginternational.