Moet ik nu blij zijn of niet, dat Mercedes dat idiote protest heeft teruggetrokken? Niet blij omdat ik, al druk bezig zijnde met een vers-van-de-naald-blog, opnieuw kon beginnen. Niet blij omdat ik Mercedes eerlijk gezegd de onvermijdelijke afgang wel gunde. Wél blij omdat dit gedoe de geloofwaardigheid van de Formule 1 opnieuw zou hebben beschadigd.

In autosport.com las ik afgelopen week een artikel waarin werd gesteld dat langzamerhand een algemeen verbod op inhalen wel op zijn plaats zou zijn. Dat was naar aanleiding van het duwtje dat Nico Rosberg in Singapore aan Kimi Räikkönen uitdeelde. Rosberg-fan of niet, veel gekker moest het niet worden. Dat werd het vandaag dus wel – bijna.

Allereerst: hoe dom kan je als team zijn, als je zo’n protest de wereld in durft te sturen? Ik zou dolgraag willen weten wie bij Mercedes het initiatief hiertoe heeft genomen. Toto Wolff toch niet mag ik hopen? Niki Lauda zou het geweest kunnen zijn. De Formule 1-wereld zit vol met ex-geweldenaren zoals hij, die zijn vergeten om tot drie te tellen voordat ze een uitspraak doen – waardoor ze zich regelmatig belachelijk maken. Weet je nog Lauda’s uitspraak na België, dat Max maar eens bij de psychiater langs moest gaan?

Godzijdank schijnt Lewis Hamilton net op tijd hard met zijn vuist op tafel te hebben geslagen. Hij begreep kennelijk wel dat deze onzin ook zijn reputatie irreparabele schade zou bezorgen. Dat kon hij na zijn telefoon-clownerij van donderdag er natuurlijk net niet meer bij hebben. Grapje! Ik geloof, zeker na lezing van zijn tweets, onmiddellijk dat hijzelf totaal geen protest heeft overwogen.

Stel je voor! Artikel 27.5 van de Sporting Regulations zegt dat coureurs op de baan niet onnodig langzaam, onregelmatig of potentieel gevaarlijk (‘erratically and in a dangerous manner’) mogen rijden. Als dit protest zou zijn toegewezen, wat dan te denken over de ontelbare keren dat de twee Mercedes-rijders elkaar de afgelopen tijd in de haren zijn gevlogen – niet zomaar bij een hanengevecht tussen twee ’teamgenoten’ maar tijdens de eerste ronde van een Grand Prix, met twintig andere coureurs er vlak achter? Neem Spanje als voorbeeld!

Artikel 27.5 is je reinste kapstokartikel, waaraan je van alles kan ophangen – variërend van wat Verstappen deed tot en met een langzame start. Ideaal voor gebruik (misbruik) door de Stewards of the Meeting. Zolang dit artikel in die vorm blijft bestaan, vraagt de FIA om dit soort problemen. En misschien ook wel meer ook. Want het zal duidelijk zijn, dat niet veel coureurs zo scherp kunnen verdedigen als Max. Maar als ze dat reglementair wél mogen, geeft de FIA hen een wapen in de hand waarmee ze waarschijnlijk niet kunnen omgaan. Zoiets als als Trump met zijn atoomkoffertje…