Formule1
Henk Wagenaar Hummelinck
6 september 2012
Was je afgelopen weekend als toeschouwer in Spa? Dan heb je je vast kapot geërgerd aan de arrogantie, die nog steeds kenmerkend is voor de Formule 1.
Op vrijdag was er vrijwel geen coureur die zich nat wilde laten regenen. Coureurs en teams moeten beseffen dat ze leven op de zak van de toeschouwers. In iedere andere sport wordt het hoogeëerde publiek in ere gehouden. Alleen niet in de Formule 1. FIA: verplicht alle teams om elke auto per sessie een gegeven aantal ronden te laten rijden. Kan nooit moeilijk zijn. En mocht het regenen, dan niet gaan klagen over aqua-planing. Als je als één van de 24 beste coureurs ter wereld van de baan bent, moet je daarmee om kunnen gaan. De eerste de beste automobilist weet het: als je van de weg af aquaplaneert, rijd je op dat moment kennelijk te hard. Moet je maar langzamer rijden, dan gebeurt er niets. Dit geldt trouwens ook voor de kwalificatie en de race. Geef iedereen een paar proefrondes. Je moet nooit de goden verzoeken, dus een rollende start is misschien een goed idee. En laat hen het verder fijn zelf uitzoeken. Gevaarlijk? In de regen gebeuren er vrijwel nooit serieuze ongelukken. En dan de finish op Spa. Waarom laat de FIA de coureurs daar na afloop van de race geen fatsoenlijke uitloopronde rijden? Omdat zeven kilometer te veel is? Sta je daar als Jan Publiek en komt er ineens geen auto meer door. Dan is kennelijk het feest klaar. Kan je weer oprotten. Verplicht alle coureurs om, speciaal voor Spa, drie liter benzine extra mee te nemen, zodat ze na de finish nog even een paar minuten kunnen uitbollen. Vinden de mensen mooi.
Op vrijdag was er vrijwel geen coureur die zich nat wilde laten regenen. Coureurs en teams moeten beseffen dat ze leven op de zak van de toeschouwers. In iedere andere sport wordt het hoogeëerde publiek in ere gehouden. Alleen niet in de Formule 1. FIA: verplicht alle teams om elke auto per sessie een gegeven aantal ronden te laten rijden. Kan nooit moeilijk zijn. En mocht het regenen, dan niet gaan klagen over aqua-planing. Als je als één van de 24 beste coureurs ter wereld van de baan bent, moet je daarmee om kunnen gaan. De eerste de beste automobilist weet het: als je van de weg af aquaplaneert, rijd je op dat moment kennelijk te hard. Moet je maar langzamer rijden, dan gebeurt er niets. Dit geldt trouwens ook voor de kwalificatie en de race. Geef iedereen een paar proefrondes. Je moet nooit de goden verzoeken, dus een rollende start is misschien een goed idee. En laat hen het verder fijn zelf uitzoeken. Gevaarlijk? In de regen gebeuren er vrijwel nooit serieuze ongelukken. En dan de finish op Spa. Waarom laat de FIA de coureurs daar na afloop van de race geen fatsoenlijke uitloopronde rijden? Omdat zeven kilometer te veel is? Sta je daar als Jan Publiek en komt er ineens geen auto meer door. Dan is kennelijk het feest klaar. Kan je weer oprotten. Verplicht alle coureurs om, speciaal voor Spa, drie liter benzine extra mee te nemen, zodat ze na de finish nog even een paar minuten kunnen uitbollen. Vinden de mensen mooi.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Beetje overdreven Hamilton-show, maar: vlak ’m niet uit voor 2025’
09 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Ongelooflijk dat F1-teams hun eigen auto niet begrijpen’
02 december 2024 06:59 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: ‘Max Verstappen in de regen op gelijke hoogte met Ayrton Senna’
04 november 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Jeroen Bleekemolen: Norris laat ook nu wéér steken vallen
28 oktober 2024 06:50 - Column Jeroen Bleekemolen