De budgetten van de Formule 1-teams variëren van een slordige 100 tot 400 miljoen euro. Maar een fatsoenlijke presentatie van de nieuwste uitdagers mag niets meer kosten.

Na maanden van betrekkelijke stilte smacht de Formule 1-liefhebber in februari naar de eerste foto’s en de gebruikelijke goed-nieuws-verhalen: hoe zien de nieuwe auto’s eruit voor het komende jaar, is de kleurstelling veranderd, wat verwachten de hoofdrolspelers ervan?

De honger naar meer van de fans (en sponsors) moet na de winterslaap worden gestild. Formule 1-teams beseffen het, doen dat ook doorgaans braaf met hapklare brokken. Tegenwoordig alleen niet meer via gelikte presentaties (al dan niet op stijlvolle locaties), maar meestal met vrij smakeloze en gortdroge onlineshows op de fabriek die – als je pech hebt – door overbelasting op de server amper op je computer te volgen zijn.

Ik heb het geluk gehad bij een van de duurste en spectaculairste launches ooit aan te mogen schuiven: die van Vodafone McLaren in 2007. Decadentie ten top. Het Ciudad de las Artes y las Ciencias in Valencia’s groene long vormde het schitterende decor, het Cirque du Soleil gaf een exclusieve voorstelling en in de rijkgevulde goodiebag zat onder meer een hippe, glimmende zilveren zaktelefoon. Er waren honderden gasten (sponsors, relaties en journalisten) vanuit de hele wereld ingevlogen, de champagne bleef ’s avonds onophoudelijk stromen en nieuwkomer Fernando Alonso bracht met een nachtelijke demo in het centrum honderdduizenden Spanjaarden in complete vervoering.

McLarens feestje in Valencia: groot, groter, grootst.                Foto: motorsportimages.

De beelden van McLarens weldadige, megalomane teampresentatie gingen de wereld over. Het feestje kostte weliswaar miljoenen, maar de investering leverde McLarens nieuwe titelsponsor Vodafone minimaal het dubbele aan mediawaarde op. Om van de goodwill bij de racefans te zwijgen.

De tijd van zulke gelikte shows is voorgoed geweest, zo besefte ik dinsdag opnieuw. Alle tien presentaties zijn dit jaar online: makkelijk, goedkoop ook. Soms zijn er drie op een dag: lekker handig qua publiciteit. Zelfs Mercedes is dit jaar overgestapt op een virtuele launch. Presentaties lijken tegenwoordig een noodzakelijk kwaad: het moet niet te veel tijd en geld kosten. De geest lijkt uit de fles, alle creativiteit gesmoord. Terwijl de onthulling van de nieuwe auto toch een feestje voor fans (en sponsors) hoort te: het is hét moment voor een team zichzelf én de uitdager prominent in de schijnwerpers te zetten. Maar het is verworden tot een verplicht nummer, soms een regelrechte belediging voor de fans. Wat foto’s, videootje en een persbericht: klaar. Dinsdag de presentatie van Renault gezien? I rest my case. Zo nietszeggend zie je ze zelden.

Rechtenhouder Liberty Media heeft geprobeerd alle teams te bewegen om met één grote show en presentatie van de auto’s het seizoen groots af te trappen. Tevergeefs. Ik hoop dat het de moed voor 2020 niet opgeeft. Alles beter dan zoals het nu gaat.