Ferrari’s pech van de afgelopen races is helemaal niets vergeleken met het onheil van 1982. De kans op een wereldtitel voor Gilles Villeneuve werd bruut een halt toegeroepen door een fatale crash op het circuit van Zolder. 

Tijdens de kwalificatie van de Grote Prijs van België zijn er nog tien minuten te gaan. Villeneuve staat vierde, slechts 0,1 seconde achter teamgenoot Didier Pironi. Na enkele seizoenen gedrochten van auto’s te hebben gebouwd, heeft Ferrari in 1982 zijn zaakjes eindelijk goed voor elkaar. Met de 126C kunnen de twee coureurs een serieuze gooi doen naar de titel.

Ondanks dat hij het beste van zijn banden al heeft gevergd, gaat Villeneuve door. Hij is getergd, Pironi heeft hem twee weken eerder op Imola een oor aangenaaid door de teamafspraken te schenden. Villeneuve gaat vól door de chicane achter de pits en raast met zo’n 250 km/h de heuvel over, als hij wordt verrast door de langzaam rijdende Jochen Mass. De Ferrari met het legendarische nummer 27 wordt gelanceerd over het achterwiel van de March een breekt na een salto mortale in tweeën. Villeneuve wordt met stoel en al uit de auto geslingerd en landt zwaargewond in de hekken.

Zandvoort 1979: Gilles Villeneuve probeert op drie wielen de pits te bereiken.

Onwetende van het ongeluk zit ik, een elfjarige F1-fan, de volgende morgen opgetogen achterin de auto bij mijn vader. Op weg naar mijn eerste Grand Prix. Drie jaar eerder werd ik gegrepen door het televisiebeeld van Gilles Villeneuve die op Zandvoort op drie wielen woest terugreed naar de pits, nadat hij in de Tarzanbocht een kapotte achterband had gekregen. Sindsdien was ik fan van de Canadees, smulde ik ervan als hij in het tijdschrift Auto Rensport weer eens dwars op de foto stond. We zijn halfweg richting Zolder, als pa de radio aanzet. Even het nieuws luisteren. Dan de schok: Gilles Villeneuve is dood. Overleden om even na negen de avond ervoor. De rest van de dag trekt als een waas aan me voorbij.

 

Vele tifosi beschouwen Villeneuve nog altijd als de grootste Ferrari-coureur ooit.

De druiven zijn extra zuur voor Ferrari wanneer Pironi later dat jaar, hij leidt inmiddels het kampioenschap, een vergelijkbaar ongeval heeft tijdens de trainingen voor de Grand Prix van Duitsland. Hij is al verzekerd van poleposition, maar besluit in de regen nog even de baan op te gaan om een setje banden te proberen. Wanneer hij Derek Daly passeert, knalt hij vol achterop de Renault van Alain Prost. Pironi raakt zwaargewond aan beide benen, zijn Formule 1-carrière is in één klap voorbij. Ferrari wint in 1982 nog wel de constructeurstitel, maar ziet Williams-coureur Keke Rosberg er op de valreep met de échte hoofdprijs vandoor gaan. Voor mij is dat op dat moment echter om het even. Mijn held Gilles Villeneuve deed immers niet meer mee, en zou dat ook nooit meer doen.

Lees meer over Gilles Villeneuve in de nieuwste editie van FORMULE1. Daarin gaan we in Canada op zoek naar de racewortels van de Canadese coureur. Uiteraard lees je ook alles over de magistrale optredens van Max Verstappen in Japan en Maleisië! Nu in de winkel en online te bestellen.