Wegen Toyota en GPMA scheiden zich
Toyota, één van de vijf rivaliserende fabrikanten, is uit de GPMA gestapt. Volgens de Japanse renstal heeft de GPMA haar doelen bereikt en was het niet noodzakelijk om er nog langer deel van uit te maken. De GPMA werd in 2001 – toen nog GPWC – opgericht door verschillende Formule 1-fabrikanten, waar toen onder meer ook nog Ferrari en Ford toe behoorden. Zij waren onder meer uit op een groter deel van de opbrengsten van de sport en eerder dit seizoen is inderdaad een intentieverklaring getekend met de FIA om de toenadering tussen beide fronten te onderstrepen. Langzaam maar zeker raakt de GPMA haar (oorspronkelijke) leden kwijt. Renault, BMW, DaimlerChrysler (Mercedes) en Honda zijn nu nog over.
Middels een statement heeft het Japanse team haar terugtrekking wereldkundig gemaakt. ,,Toyota is van mening dat de GPMA zich teveel richt op de operationele details en zich niet zozeer meer bezighoudt met haar toekomstvisie aangaande het technologische aspect van de Formule 1.”
De overige vier leden zouden er ook te vaak een andere mening op nahouden. Voor Toyota is dat reden genoeg om uit de GPMA te stappen, ’omdat wij de activiteiten die de meerderheid van de leden nastreeft niet willen tegenhouden’. Echt als een verrassing komt het besluit niet. De laatste maanden gingen er steeds meer geruchten dat in ieder geval Toyota uit het verbond zou stappen. Over de positie van Renault en Honda wordt nog altijd druk gespeculeerd.
Boze tongen beweren dat Toyota uit de GPMA is gestapt omdat het de huidige discussie tussen de GPMA en de FIA niet productief genoeg vindt en dat de fabrikant daarom liever in harmonie met de FIA aan een gezonde toekomst van de sport wil werken. Toch wordt een terugkeer niet uitgesloten, maar Toyota zal zich alleen weer aan de zijde van de GPMA scharen als de Formule 1 zich in minder rustig vaarwater dan nu bevindt.
Naar buiten toe houdt het team zich, zoals gewoonlijk, op de vlakte. ,,Wij hebben een goed gevoel over de bijdrage die we als GPMA zijnde tot op heden hebben geleverd, maar nu is het voor ons tijd om onze aandacht te verleggen naar de sportieve prestaties”, vertelt teambaas Tsutomu Tomita. Ofschoon Toyota nog geen nieuwe commerciële overeenkomst (die per 2008 van kracht wordt) heeft ondertekend, zegt de fabrikant dat iedereen er van uit mag gaan dat de Japanners tot eind 2012 actief zullen zijn in de Formule 1. ,,We leveren krachtbronnen aan MF1 Racing en hebben net een driejarige deal gesloten met Williams over de levering van motoren, dat onderstreept onze toewijding. Toyota ziet het haast als een plicht om andere teams van motoren te voorzien, dit zou het basisprincipe voor de overige in de Formule 1 actieve fabrikanten moeten zijn.” KVN
Naar buiten toe houdt het team zich, zoals gewoonlijk, op de vlakte. ,,Wij hebben een goed gevoel over de bijdrage die we als GPMA zijnde tot op heden hebben geleverd, maar nu is het voor ons tijd om onze aandacht te verleggen naar de sportieve prestaties”, vertelt teambaas Tsutomu Tomita. Ofschoon Toyota nog geen nieuwe commerciële overeenkomst (die per 2008 van kracht wordt) heeft ondertekend, zegt de fabrikant dat iedereen er van uit mag gaan dat de Japanners tot eind 2012 actief zullen zijn in de Formule 1. ,,We leveren krachtbronnen aan MF1 Racing en hebben net een driejarige deal gesloten met Williams over de levering van motoren, dat onderstreept onze toewijding. Toyota ziet het haast als een plicht om andere teams van motoren te voorzien, dit zou het basisprincipe voor de overige in de Formule 1 actieve fabrikanten moeten zijn.” KVN