FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting zegt dat de invoering van de halo, een beschermingsring bovenop de cockpit, nog op de plank ligt. Eind april worden de technische reglementen voor volgend seizoen afgerond. Dan wordt ook besloten of de Formule 1-auto’s in 2018 verplicht met extra cockpitbescherming moeten rijden. 

De F1 Strategy Group en de Formule 1-commissie hebben besloten dat er in 2018 meer bescherming moet komen rond de cockpit. De halo is voorlopig het enige concept dat hiervoor in aanmerking komt, volgens wedstrijdleider Charlie Whiting. “Het idee ligt nog steeds op de plank. Maar als er na de deadline van 30 april een ander idee opkomt, moeten we kijken hoe we dat aan gaan pakken.”

Dit jaar mag er echter geen gebruik worden gemaakt van de halo tijdens de vrije trainingen. Vorig jaar werd dit wel gedaan om iedereen ervaring op te kunnen laten doen met het rijden met deze bescherming op de cockpit.

Voorafgaand aan dit seizoen heeft de FIA een enquête gehouden onder de coureurs over de invoering van de halo dit jaar. Hieruit bleek dat zeven coureurs tegen de invoering van de cockpitbescherming waren en vijf voor. Vier rijders onthielden zich van stemming. Ook veel teambazen hebben hun bedenkingen bij het systeem.