De invoering van de Halo loopt mogelijk vertraging op. De FIA wilde de extra cockpitbescherming per 2018 invoeren, maar de coureurs hebben zich daar tegen uitgesproken. Dat meldt auto, motor und sport.

De FIA benaderde in januari 22 coureurs om hun mening te geven over de Halo. Zestien coureurs stuurden een antwoord terug, zeven waren tegen, vijf voor en vier maakte het niet uit. Ook veel teambazen hebben hun bedenkingen bij het systeem. Nog los van de esthetische bezwaren, zijn er ook vraagtekens over de veiligheid, met name of de Halo coureurs niet belemmert om snel de auto te kunnen verlaten.

Afgelopen seizoen hebben de teams al met de Halo kunnen testen. Daarbij lag de focus vooral op het zicht van de coureurs en de vorm van de constructie. De FIA wil nu meer onderzoek doen. De resultaten daarvan zijn op zijn vroegst eind april pas binnen. Daarna zal het concept opnieuw ter stemming moeten worden gebracht. Het wordt dus krap om op tijd een meerderheid te bereiken.

De autosportbond zegt open te staan voor alternatieven. De Halo is volgens de FIA momenteel echter de meest praktische oplossing. Het ‘aeroscreen’ van Red Bull stuit op meer weerstand. Niet alleen zijn de concurrenten bang dat Red Bull hier aerodynamisch voordeel uit kan halen, maar ook zijn er problemen bij het rijden in de regen en zou de constructie niet stevig genoeg zijn.