McLarens tegenvallende prestaties van 2013 hebben teambaas Martin Whitmarsh ’tot op zekere hoogte’ doen vrezen voor zijn baan, maar Whitmarsh is er nog en denkt dat McLaren dankzij de wijzigingen die het team nu heeft doorgevoerd juist sterker is geworden.

Gevraagd door de Britse publicatie Autosport of hij er bang voor is geweest dat McLarens slechte resultaten op de baan hem noodlottig zouden worden, antwoordt Whitmarsh als volgt: “Tot op zekere hoogte, maar de grootste druk die op mij ligt, leg ik mezelf op.”

“Feit is natuurlijk dat het als eindverantwoordelijke mijn schuld is als de wielen van de auto vallen, de auto niet goed genoeg is, of één van onze coureurs een fout maakt, maar echte druk is toch vooral iets dat van binnenuit komt”, legt de teambaas uit.

Schop
Aangezien hij ‘een positief ingesteld persoon’ is, denkt Whitmarsh verder dat het rampjaar 2013 er juist voor heeft gezorgd dat McLaren enkele broodnodige wijzigingen in de organisatie heeft doorgevoerd die langer op zich zouden hebben laten wachten als het niet zo slecht was gegaan.

“We hebben nu een aantal beslissingen genomen die we voor aanvang van seizoen 2013 niet konden nemen, omdat we toen nog volledig in de veronderstelling verkeerden dat we het goed voor elkaar hadden en goed zouden doen. Aangezien het zo slecht ging, kon niemand binnen het team echter zeggen dat er geen veranderingen nodig waren of dat ze hun werk goed hadden gedaan, want dat was niet zo.”

“Het is veel makkelijker om veranderingen te maken als het niet loopt, want als iedereen denkt dat het top gaat, staat niemand open voor veranderingen, ook al zijn die van tijd tot tijd sowieso nodig.”

“Dat 2013 zo’n ramp was, blijft pijnlijk, maar het was de schop onder onze kont die we nodig hadden om onze organisatie te veranderen en sterker te maken met oog op de toekomst”, stelt Whitmarsh, wiens team technische krachten als Peter Prodromou van Red Bull en Matt Morris van Sauber heeft aangekondigd als eersten van een reeks versterkingen.

Door de inmiddels geïmplementeerde wijzigingen én door de aanstaande komst van Honda als motorleverancier en partner in 2015, ziet de toekomst van McLaren er volgens Whitmarsh verder rooskleurig uit: “Door de deal met Honda hebben we een sterke financiële basis gelegd waar weinig andere teams aan kunnen tippen en onze toekomst als topteam voor de komende tien jaar gegarandeerd.”