Williams verkeert in onzekerheid over wie volgend jaar hun motorleverancier wordt. Het team van Frank Williams was dichtbij een deal met Renault, maar gezien de huidige beschuldigingen van competitievervalsing staat die overeenkomst wellicht op de tocht.“Het maakt het er zeker niet makkelijker op”, verklaarde mede-eigenaar Patrick Head. “We weten nog niet met welke motorleverancier we in zee willen, maar we hopen dat die onzekerheid niet veel langer zal duren.”

Williams, dat momenteel met Toyota-motoren rijdt, is niet langer tevreden met de Japanse krachtbron en wil graag de overeenkomst een jaar eerder beëindigen. Na het overwegen van verschillende mogelijkheden leek Renault de meest geschikte partner, ook gezien het verleden tussen de twee.

De toekomst van Renault is echter onduidelijk, nu het team volgende week maandag in Parijs voor een hoorzitting bij het World Motor Sport Council moet verschijnen. Mogelijk wordt het team uitgesloten van deelname aan het kampioenschap, wat grote gevolgen kan hebben voor het leveren van klantenmotoren.

Head heeft contact gezocht met Mercedes-Benz, maar de Duitse autofabrikant heeft laten weten dat een samenwerking niet mogelijk is. Mercedes levert al aan drie teams motoren en overweegt een overeenkomst aan te gaan met Red Bull.

“We hebben een paar maanden geleden al laten weten geïnteresseerd te zijn in een samenwerking, maar we kregen te horen dat het niet mogelijk was”, verklaarde Head.

“Het is geen geheim dat Mercedes een manier heeft gevonden om binnen de limiet hun motoren te verbeteren. Het is nu duidelijk een hele goede krachtbron.”

Op de vraag of Williams’ beslissing – om niet achter de FOTA te staan in hun beslissing om een alternatieve raceklasse te starten – van invloed is geweest op Mercedes’ keuze om geen motoren te leveren aan Williams, verklaarde Head: “Ik ben ervan overtuigd dat het ons niet geholpen heeft.”

Head geeft aan dat een samenwerking met Cosworth tot de mogelijkheden behoord. De Brit hoopt dat de onduidelijkheid over de motorenkwestie zich snel oplost.

“Brawn heeft natuurlijk laten zien dat het mogelijk is om relatief laat nog een nieuwe motor in te bouwen, maar het heeft niet onze voorkeur. Zeker gezien de vele veranderingen van volgend jaar waardoor we bijvoorbeeld een grotere benzinetank moeten inbouwen.”

LV