Het team van Williams overweegt volgens het Duitse Auto Bild voor volgend jaar over te stappen van Mercedes- naar Renault-motoren. Deze switch zou ondertussen de deur openzetten voor een omgekeerde wissel bij McLaren.

Waarom je de ijzersterke Mercedes-motor, zou inruilen voor de de laatste jaren zo geplaagde Renault? Omdat het niet meer zo botert tussen Williams en Mercedes, schrijft Auto Bild, dat als reden onder meer aanvoert dat Williams halsstarrig weigert naast de motor ook de rest van de aandrijflijn (waaronder de versnellingsbak) inkoopt van Mercedes. Iets wat die andere Mercedes-klant Racing Point wél doet.

Renault-topman Cyril Abiteboul met Williams’ adjunct-teambaas Claire Williams.

De eerste gesprekken tussen Renault en Williams voor 2020 zouden daarom al gaande zijn, meldt de Duitse publicatie. Voor Williams zou overstappen naar Renault een terugkeer zijn naar de firma die het zo goed kent: van 1989 t/m 1997 grossierde Williams met Renault in zeges en titels, terwijl het daarna ook in 2012-2013 met Renaults reed en in 2012 haar vooralsnog laatste zege pakte.

Met de ingang van het hybridetijdperk, in 2014, stapte Williams over naar Mercedes. Een verstandige keuze, want zeker in de eerste hybride-jaren was de Mercedes-motor veruit de sterkste van het veld. Met Mercedes-power werd Williams van 2014 t/m 2017 twee keer derde en twee keer vijfde in het constructeursklassement, alvorens in 2018 het grote verval volgde met de tiende en laatste plek in het WK. Ook dit jaar rijdt Williams weer stijf achteraan.

McLaren weer met Mercedes
Een team dat juist op de weg terug is, is McLaren. Na het compleet mislukken van haar samenwerking met Honda, is het team uit Woking vorig seizoen overgestapt op Renault-motoren – die overigens wel steeds beter lijken te worden.

Auto Bild haalt echter aan dat een reünie met Mercedes niet onlogisch zou zijn indien de Duitse firma door een mogelijke overstap van Williams in 2020 ruimte voor een nieuwe klant heeft: McLaren en Mercedes werkten (nauw) samen van 1995 t/m 2014, met meerdere titels tot gevolg.

Tot Mercedes in 2010 met een eigen fabrieksteam terugkeerde in de Formule 1, was het zelfs fabriekspartner en aandeelhouder van McLaren. De bolides van het team uit Woking reden ook jarenlang rond als een soort quasi-Silberpfeilen.