Ook Williams is in het KERS-tijdperk aanbeland. Vorige week in Jerez werden de eerste tests met het nieuwe systeem uitgevoerd en die zijn naar wens verlopen, bevestigt Sam Michael. ,,Er hebben zich totaal geen serieuze problemen voorgedaan.”Williams heeft er – voorzover bekend – als enige team voor gekozen om gebruik te maken van een vliegwiel-concept in plaats van accu’s. Dit vliegwiel slaat de energie op die vrijkomt onder het remmen, zodat het op een later moment gebruikt kan worden voor extra motorvermogen.

Het vliegwiel roteert met een snelheid van wel 100.000 toeren per minuut en dient als een echte powerboost voor de motor. Het vliegwiel-systeem is zo sterk dat het meer dan een uur zou duren voordat het tot stilstand komt zonder dat het wordt aangeraakt.

De opgeslagen energie komt vrij via een elektromotor als de coureurs op een knop op het stuurwiel drukken. Hoewel de eerste test goed is gegaan, blijft Williams voorzichtig met het nieuwe systeem dat al veel teams kopzorgen heeft bezorgd.

,,We doen het stapje voor stapje”, legt technisch directeur Michael uit tegenover Auto Motor und Sport. ,,Een groot ongeluk kunnen we ons niet veroorloven. Daardoor kunnen we ineens op grote achterstand raken. We hebben vooral de bekabeling en werking van het systeem gecheckt.”

Williams heeft geopteerd voor een vliegwiel omdat het hier drie voordelen in ziet: een vliegwiel is lichter, neemt minder ruimte in en levert voordelen op bij het vrijkomen van de opgeslagen energie. Het systeem is ondergebracht in een speciale cel in de tank en weegt zo’n veertig kilo.

Dat Williams verreweg de langzaamste rondetijden reed in Jerez, had overigens niets met KERS te maken. Williams testte reeds met een achtervleugel en differentieel zoals die in 2009 op de auto gemonteerd moeten zijn. De achtervleugel is 75 centimeter in plaats van een meter breed en 95 in plaats van tachtig centimeter hoog. Dit zorgt voor een verlies van downforce van zo’n twintig procent. Tevens zit het differentieel een stuk lager en verder naar achteren gepositioneerd.

Michael: ,,Vanwege de test met KERS reden we al met de versnellingsbak van volgend seizoen en ook met de nieuwe achterwielophanging. De huidige achtervleugel past daar niet eens meer op!”

KVN