Williams neemt een belang in het bedrijf Automotive Hybrid Power Limited dat meteen is omgedoopt tot Williams Hybrid Power Limited. Het bedrijf bouwt vliegwielen die energie kunnen terugwinnen.Voor Williams is deze stap eigenlijk niet meer dan logisch. Hoewel het team meerdere vormen van energie-opslag onderzoekt, heeft het vooral interesse in het vliegwiel dat het bedrijf produceert.

Dit vliegwiel roteert met een snelheid van wel 100.000 toeren per minuut en de energie die het onder het remmen opslaat kan later weer worden gebruikt. In principe is dat ook in een notendop het principe van het te introduceren KERS-systeem.

,,Wij staan volledig achter het standpunt van de FIA dat de sport door de ontwikkeling van energieterugwinningsystemen weer belang belang hoopt te maken voor andere sectoren in de auto-industrie”, legt Patrick Head uit waarom Williams deze stap zet.

,,Het ontwikkelen van deze vliegwiel-technologie is een enorme uitdaging voor onze ingenieurs. En ook van groot belang, want door dit soort systemen te ontwikkelen kunnen we misschien wel de CO2-uitstoot van personenwagens een halt toeroepen.”

Ook Ian Foley, managing director van Williams Hybrid Power, is blij met de gesloten overeenkomst. ,,Toen we op eigen benen stonden waren we al begonnen met de ontwikkeling van onze vliegwiel-technologie. Uiteindelijke doel van ons project is dit systeem toepassen in auto's op de openbare weg.”

,,Door samen te werken met Williams kunnen we ons systeem ontwikkelen in een snelle en veeleisende omgeving als de Formule 1. Daardoor hopen we onze ontwikkeling te versnellen en ons systeem sneller op de markt te brengen.”

Het is de bedoeling dat Formule 1-bolides al in 2009 uitgerust worden met een KERS-systeem.

KVN