Technisch-directeur van Honda Racing, Geoff Willis, beweert op autosport.com dat teams die zo laat mogelijk hun nieuwe auto voor 2006 lanceren, er uiteindelijk het meeste profijt van gaan hebben. De switch van V10 naar V8 motoren vergt een heleboel aanpassingen aan de auto en dus is zo lang mogelijk testen in de windtunnel een pré. Willis denkt dat Toyota daarom te vroeg de nieuwe TF106 naar buiten heeft gebracht.


Toyota verbaasde de concurrentie door al afgelopen week met hun nieuwe auto op het circuit in Barcelona te verschijnen. Geen goed idee, vindt Willis. ,,Ik denk dat ongeveer zestig procent van onze nieuwe auto hetgene is waarmee we nu aan het testen zijn. Dat is inclusief de versnellingsbak, elektronica, achterwielophanging en hydraulica. Dankzij de windtunnel krijgen we nog meer uit de auto en daarom is het beter om de nieuwe auto pas laat te lanceren.”

Overigens liet Honda weten in 2006 met een nieuwe look aan de start te verschijnen. Wat die look gaat worden is nog niet bekend. Daarnaast blaast het Japanse team de traditionele nummering van de vroegere Formule 1 Honda’s weer nieuw leven in. De 2006 auto krijgt de naam RA106, de motor RA806E. Honda was actief in de Formule 1 van 1964 tot 1968 en van 1983 tot 1992. Het merk keerde in 2000 terug als motorleverancier van BAR.

LP