Honda’s technisch-directeur Geoff Willis deelt de zorgen van ‘con-cullega’ Flavio Briatore (Renault) dat de teams die nu Michelin-banden gebruiken volgend jaar enorm in het nadeel zijn wanneer zij op racerubber van Bridgestone moeten overstappen. Ook hij bepleit een aanpassing van het reglement.


Briatore riep eerder deze week de FIA op een aanpassing op het reglement door te voeren omdat de teambaas van Renault vreest dat Ferrari (al sinds 1999 Bridgestone-klant) een enorm voordeel zal hebben in kennis wanneer de Michelin-teams in 2007 (vanwege de terugtrekking van de Franse bandenfabrikant) gedwongen zijn op het Japanse racerubber te gaan rijden.

,,Het is een serieus probleem’’, stelt Willis tegenover de website van het Britse tijdschrift Autosport. ,,Het is duidelijk dat in dit soort gevallen mensen die al langer gebruik maken van Bridgestone-banden een voordeel hebben.’’

Briatore stelde eerder deze week dat er maar een oplossing is: een radicale aanpassing van het bandenreglement. De Formule 1 stapt in 2008, wanneer in de sport nog maar een bandenleverancier is toegestaan, over op een dikkere profielloze band (de slick). Dat zou door de smeekbedes van Willis en Briatore mogelijk al een jaar eerder kunnen gebeuren. Moeten de FIA en de andere teams daar wel unaniem mee instemmen. Willis: ,,Er moet iets gebeuren, want het zou niet eerlijk zijn dat een paar teams, of het nu Ferrari is of niet, enorm voordeel zouden hebben van het terugtrekken van Michelin.’’