,,De fans willen graag een spannende titelstrijd. Het lijkt erop dat ze die gaan krijgen.” Ziehier de vooruitblik van Fernando Alonso op de Grand Prix van Japan. De Spanjaard weet wat hem te doen staat om de kansen op de wereldtitel in eigen hand te houden: winnen.


In China werd de krachtmeting tussen Alonso en Schumacher verstoord door de regen, maar in Japan is de voorspelling dat het zondag droog blijft. Voor zaterdag wordt regen voorspeld en dus kan de kwalificatie al een aardige indicatie zijn voor de winstkansen van beide heren. ,,De auto’s zijn ongeveer gelijkwaardig”, zegt Alonso. ,,Dus de laatste races zullen worden beslist door de banden. Michelin heeft het de afgelopen jaren goed gedaan in Suzuka en ik ben vol vertrouwen. Maar dat zijn ze bij Ferrari ook. Dus we zullen wel zien.”

Alonso heeft groot gelijk dat hij zijn vingers niet wil branden aan een voorspelling: zelden was de finale van een wereldkampioenschap zo spannend. En dus moeten we ons oordeel baseren op de statistieken.

Voor Alonso is het bovenste treetje van het podium in Suzuka nog maagdelijk terrein. Bij zijn debuut, in 2001, werd hij er elfde met de bedaagde Minardi. Twee jaar later (in 2002 was Alonso testrijder voor Renault en racete hij niet) blies hij zijn motor op na als vijfde te zijn gestart. De edities in 2004 en 2005 brachten hem de vijfde en de derde plaats. Dat zal dit jaar dus beter moeten.

In het geval van Michael Schumacher zien de cijfers er nogal anders uit. Dit jaar wordt zijn zestiende deelname op het circuit van Suzuka. Hij startte acht keer van pole en won de race in 1995, 1997, 2000, 2001, 2002 en 2004. In 2003 ging Schumachers teamgenoot Barrichello in Suzuka met de winst aan de haal. Maar winsten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst en dus sluiten wij ons aan bij Fernando Alonso: we zullen wel zien.

Toch kan het zondagmiddag al gedaan zijn. Wanneer Alonso uitvalt of geen punten scoort en Schumacher wint, gaat de wereldtitel (zijn achtste) naar de Duitser. De stand is dan immers 126-116. Alonso kan dan in Brazilië nog langszij komen, maar Schumacher zou in dat geval de titel toebedeeld krijgen op basis van meer overwinningen (8-7).

Je zou ondertussen bijna vergeten dat het ook achter Alonso en Schumacher nog spannend is. Giancarlo Fisichalla is momenteel derde in de WK stand, met een puntentotaal dat bijna de helft bedraagt van dat van Alonso. Een punt achter hem staat Felipe Massa vierde en dus is ook de strijd der secondanten nog volop gaande. Deze waterdragers spelen een belangrijke rol in dat andere kampioenschap, dat voor de constructeurs. Renault staat een puntje voor op Ferrari.

Speculeren over winnaar levert voer voor de borreltafel op, maar minstens zo interessant is de vraag wie dit seizoen de titel van grootste verliezer krijgt. Voorlopig is dat Kimi Raikkonen, die al vroeg in het seizoen in de gaten kreeg dat hij opnieuw geen kampioen zou worden. Dan maar races winnen, zei de strijdlustige Fin. Maar zelfs dat is Kimi niet gegund. Zijn teller staat nog op nul en met Ferrari en Renault in hun huidige vorm wijst niets erop dat McLaren hun droevige lot (in 1996 werd voor het laatst een heel seizoen niet gewonnen) weet te ontlopen.

Waar gaat het nog meer slecht? Nou, bij Red Bull Racing bijvoorbeeld. Iedereen in het team van Cristian Horner is al met zijn hoofd bij 2007, als de door Adrian Newey ontworpen RB03 met de Renault-motor wordt ingezet. Iedereen, op één man na. Robert Doornbos weet dat er voor hem volgend jaar geen plek is als racecoureur en wil de laatste twee kansen van dit seizoen optimaal benutten. In China hield een botsing met Robert Kubica in de eerste ronde Doornbos van een puntenfinish af, maar als Robert in Suzuka uit de problemen weet te blijven is een stunt heel goed mogelijk.

Ook Christijan Albers hoopt nog op een stuntje dit jaar, maar de M16 komt snelheid tekort om op eigen kracht in de top-acht te rijden. En dus is ook Albers in gedachten al met 2007 bezig, als het Nederlandse Spyker met Ferrari-motoren een stuk beter voor de dag zou moeten komen dan in 2006. Voor het grootste deel van het veld zit het seizoen er dus eigenlijk al op, maar voor de fans moet het mooiste nog komen. Op naar de finale!