Lewis Hamilton heeft zijn winst in Brazilië niet alleen te danken aan de pech van Max Verstappen. Er mag ook een bosje bloemen naar de engineers die tijdens de race op afstand de Mercedes-motor draaiende wisten te houden.

De eerste melding van problemen kwam al in ronde 28, zo vertelt Wolff na de race. “We hebben een open radiokanaal met de motorafdeling hier en de mannen thuis in Brackley. Ik hoorde ze zeggen dat motorpech aanstaande was, power unit failure imminent. Hij zou het de volgende ronde gaan begeven was de verwachting.”

Hamilton probeerde op dat moment zijn tempo te hervinden na zijn eerste vroege pitstop maar daar leek dus snel een eind aan te komen. “Ik deed het volume omhoog van de radio en vroeg: ‘Pardon, wat?'”, gaat Wolff verder. “Zij antwoordden: ‘We hebben een enorm probleem met de motor, die gaat de volgende ronde kapot.’ Maar hij ging niet kapot.”

Wolff zegt zijn mensen te hebben geïnstrueerd op zoek te gaan naar een oplossing. “Ze meldden dat de uitlaat bijna op was, de temperaturen schoten de lucht in. Dus ik vroeg naar een oplossing. Toen is de motor in zijn geheel afgezwakt waarna de temperatuur weer onder de 1000 graden kwam. Maar het was nog steeds te heet, het was verschrikkelijk!” En tot zijn verrassing haalde Lewis Hamilton alsnog de finish en daarmee de winst binnen.

Hamilton verklaarde zelf dat hij kon voelen dat de motor niet lekker ging. “Ik ken de motor inmiddels op mijn duimpje, ik weet er alles van. Ik moest anders gaan rijden om de motor minder te belasten terwijl de engineers uitzochten wat er moest gebeuren. Het was een soort jongleren, de laatste tien rondjes heb ik tegen de motor gepraat om hem aan te moedigen.”